facebook

Wanneer mensen slecht gehumeurd zijn, zijn ze sterker geneigd om de sociale media af te struinen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. En waarom doen ze dat? Omdat ze hopen op iemand te stuiten die nóg slechter af is dan zijzelf.

Onderzoekers verzamelden 168 studenten en lieten ze eerst een testje doen. De studenten kregen gezichten te zien en moesten de emoties op die gezichten benoemen. Het maakte niet uit hoe de studenten het er tijdens de test vanaf brachten: sommige studenten kregen te horen dat ze het uitmuntend gedaan hadden. Anderen kregen te horen dat ze verschrikkelijk slecht gepresteerd hadden. Zo hielpen de onderzoekers de proefpersonen aan een heel goed of juist heel slecht humeur.

Het sociale netwerk
Vervolgens werd aan alle studenten gevraagd om een nieuw sociaal netwerk te beoordelen. Ze kregen een overzichtspagina te zien met de profielen van acht individuen. De studenten konden op die profielen klikken om meer over de individuen te weten te komen. Op de overzichtspagina stond bij elk profiel aangegeven hoe succesvol en hoe aantrekkelijk een individu was (zie ook de afbeelding hieronder). Ook stond bij elk profiel een foto, maar die was wazig gemaakt zodat de proefpersonen niet konden zien hoe de individuen er werkelijk uitzagen. Wanneer proefpersonen op de profielen klikten, zouden ze zien dat alle statusupdates op elkaar leken. Ze waren allemaal gewoontjes en gingen niet in op het succes, uiterlijk of de relaties van de proefpersonen. “Dus het enige echte verschil tussen de profielen was de rating die aangaf hoe succesvol hun carrière was en hoe aantrekkelijk de proefpersonen waren,” vertelt onderzoeker Benjamin Johnson.

De overzichtspagina die de proefpersonen te zien kregen, met daarop ook een beoordeling van het succes en de aantrekkelijkheid van individuen. Afbeelding: OSU.

De overzichtspagina die de proefpersonen te zien kregen, met daarop ook een beoordeling van het succes en de aantrekkelijkheid van individuen. Afbeelding: OSU.

Op zoek naar negativiteit
Uit het onderzoek blijkt dat de proefpersonen over het algemeen sterk geneigd waren om meer tijd te spenderen aan de profielen van mensen die succesvol en aantrekkelijk waren. Maar proefpersonen die daarvoor een slecht humeur hadden opgelopen, spendeerden in vergelijking met anderen significant meer tijd aan het bekijken van profielen van mensen die niet succesvol en niet aantrekkelijk waren. “Wanneer je gevoel voor eigenwaarde een boost nodig heeft, ga je kijken naar mensen die slechter af zijn dan jij,” legt onderzoeker Silvia Knobloch-Westerwick uit. “Je gaat waarschijnlijk niet kijken naar mensen die net een geweldige nieuwe baan hebben gevonden of net getrouwd zijn. Eén van de grote aantrekkingskrachten van sociale netwerksites is dat ze mensen in staat stellen om hun stemming te ‘regelen’ door zelf te kiezen met wie ze zichzelf willen vergelijken.”

Het onderzoek kan de resultaten van andere recente studies verklaren. Uit die studies bleek dat mensen die veel tijd op Facebook doorbrengen vaker gefrustreerd, boos en eenzaam zijn. Waarschijnlijk doordat mensen sterk geneigd zijn om alleen hun geluk op sociale media tentoon te stellen, waardoor het sociale medium mensen met een slecht humeur niet kan bieden waar ze naar op zoek zijn: mensen die zich nog ongelukkiger voelen.