China is van plan om een hogesnelheidslijnen aan te leggen naar Europa, Rusland en India. Dankzij het uitgebreide spoornetwerk kunnen treinreizigers in twee dagen van Londen naar Peking reizen. Wang Mengshu, lid van de Chinese Academy of Engineering, hoopt dat treinen ooit net zo hard rijden als vliegtuigen.

Wang hoopt dat het netwerk binnen tien jaar wordt aangelegd. Een netwerk verbindt Londen en Peking via de Kanaaltunnel. De lijn wordt doorgetrokken naar Singapore. De tweede lijn verbindt de landen Maleisië, Myanmar, Vietnam en Thailand met China. De derde lijn loopt via Rusland naar Duitsland. Daar sluit het netwerk aan op andere Europese sporen.

Op dit moment onderhandelt China met zeventien landen die goedkeuring moeten geven aan het project. Als het spoornetwerk wordt aangelegd, is dit het grootste infrastructuurproject ooit. De treinen op de hogesnelheidslijnen vervoeren ruwe materialen, goederen en passagiers.

China is actief bezig met het aanleggen van spoorlijnen. De komende vijf jaar legt het Aziatische land 30.000 kilometer spoor aan. Ook worden alle grote steden dankzij hogesnelheidslijnen met elkaar verbonden. De snelste trein ter wereld, de Harmony Express, werd vorig jaar door China onthuld. De trein haalt snelheden van 400 kilometer per uur.

Geld is voor dit project het belangrijkst. China hoopt dat landen in natura betalen. Myanmar is al begonnen met de bouw van het hogesnelheidsnetwerk. Het land geeft lithium aan China. In ruil financiert China het bouwproject.