Meteoriet veroorzaakt flinke explosie op de maan

inslagen op de maan, de grote explosie is rood gekleurd

Astronomen zijn er getuige van geweest hoe een meteorietinslag een enorme explosie op de maan heeft veroorzaakt. De explosie was zo helder dat deze vanaf de aarde – zonder telescoop – zichtbaar was.

De ruimtesteen die op het maanoppervlak insloeg, was naar schatting ongeveer dertig tot veertig centimeter groot en woog ongeveer veertig kilo. Op het moment van inslag had de steen een snelheid van meer dan 90.000 kilometer per uur.

De explosie
De explosie die ontstond, was zeer helder. Gedurende ongeveer één seconde gloeide de locatie van de inslag net zo sterk als een ster met een magnitude van 4.

Verschillende stadia van de explosie. Afbeelding: NASA.

De krater
Onderzoekers vermoeden dat de explosie een krater van zo’n twintig meter breed heeft geslagen. Als de krater werkelijk zo groot is, zou de Lunar Reconnaissance Orbiter die om de maan cirkelt in staat moeten zijn om deze krater vast te leggen. Als dat lukt, kunnen onderzoekers de helderheid van de explosie en de grootte van de krater naast elkaar leggen en meer zeggen over de totstandkoming van andere maankraters.

De missie
Al zo’n acht jaar probeert NASA getuige te zijn van inslagen op de maan. En in die acht jaar is dat ook al regelmatig gelukt. De maan wordt opvallend vaak door meteorieten geraakt. Maar deze explosie gaat toch de boeken in als de grootste waar NASA tijdens deze missie getuige van is geweest.

Volgend jaar
NASA blijft de maan in de gaten houden, in de hoop meer te weten te komen over ruimtepuin dat een gevaar vormt voor de maan en/of de aarde. Met name volgend jaar maart zullen alle ogen weer op de maan gericht zijn, om te kijken of de explosie een vervolg krijgt. “Dan bewegen de aarde en de maan door hetzelfde deel van de ruimte,” vertelt onderzoeker Bill Cooke.

De inslag vond plaats op de avond van 17 maart. Op diezelfde avond zagen onderzoekers ook enkele meteoren de aardse atmosfeer binnendringen. De aarde en de maan hadden dus rond ongeveer dezelfde tijd met meteoren te maken. Het vermoeden bestaat dan ook dat er een verband is tussen deze twee gebeurtenissen.

"Bright Explosion on the Moon" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA.