Minder blauwvintonijnen in Golf van Mexico door olieramp

De olieramp in de Golf van Mexico heeft een negatieve invloed gehad op de populatie blauwvintonijnen. De blauwvintonijn is één van de grootste vissen ter wereld. Sommige exemplaren worden even groot als een Volkswagen kever. De vissen zwemmen jaarlijks naar de Golf van Mexico om zich voort te planten. De kwetsbare eitjes van de vrouwtjes worden dan bevrucht door mannetjes. Helaas beschadigde olie van het gezonken boorplatform Deep Horizon de eitjes, larven en zelfs volwassen tonijnen.

De populatie West-Atlantische blauwvintonijnen nam de afgelopen dertig jaar zo’n 82 procent af. De olieramp zorgde er mogelijk voor dat de populatie nog verder afnam. Europese wetenschappers gebruikten satellieten om de tonijnen in de Golf van Mexico in de gaten te houden en zagen dat het aantal jeugdige blauwvintonijnen afgenomen was met meer dan twintig procent.

Eén gelukje: slechts een deel van de Golf van Mexico is door de olieramp aangetast. In het westen van de Golf kregen blauwvintonijnen gelukkig wel de kans om zich voort te planten.

Hieronder een animatie, die de impact laat zien van de olieramp op de populatie blauwvintonijnen. De animatie gebruikt gegevens van elektronisch gechipte tonijnen, de hoeveelheid plankton en de watertemperatuur om de verspreiding van tonijnen in kaart te brengen.