Mindf*ck (recensie)

Mindf*ck is een populair televisieprogramma, waarin illusionist Victor Mids allerlei trucs en neuropsychologische experimenten uitvoert. In het gelijknamige boek staan 101 experimenten en illusies die je vanuit je huiskamer uit kunt voeren.

Maar wat staat er nu precies in het boek? We geven een paar voorbeelden. In hoofdstuk 10 zie je een foto van een pot met kauwgomballen. Je moet raden hoeveel ballen er in deze pot zitten. Vervolgens ga je naar je werk, toon je de foto aan collega’s en laat je hen ook schatten. Hierna bereken je het gemiddelde. Uiteindelijk blijkt dat het gemiddelde van de groep dichter in de buurt zit van het werkelijke aantal dan jouw schatting. Dit bewijst dat we als groep slimmer zijn dan alleen.

mindfckIn hoofdstuk 27 gaat het over valse herinneringen. Je kunt je het logo van de NS of een euromunt misschien voor de geest halen, maar in dit hoofdstuk word je gedwongen om het logo na te tekenen en het juiste muntje te kiezen uit vier exemplaren. Dan is het toch veel lastiger dan gedacht!

In hoofdstuk 37 is te lezen hoe ‘willekeurig’ mensen keuzes maken. Denk eens aan een getal tussen de 1 en 10. De meeste mensen kiezen voor de ‘7’. Dit blijkt uit statistieken. Illusionisten maken gebruik van statistieken om hun trucs te finetunen. In dit hoofdstuk staan verschillende opdrachten, bijvoorbeeld: denk aan een kleur en een gereedschap. Grappig genoeg blijkt de kleur en het gereedschap even later te kloppen! Onderbewust word je als lezer beïnvloed door kleuren, door sommen en door woordgebruik.

Het is een interactief boek geworden met veel beeld, experimenten en eye-openers. Zelfs iemand die niet van lezen houdt, doe je met dit boek een plezier.

Klein minpuntje is dat de auteurs het niet zo nauw nemen met bronvermelding. In hoofdstuk 7 – ‘Verkooptips’ – worden de zes beïnvloedingsstrategieën van Cialdini genoemd, maar er wordt geen woord over deze oud-hoogleraar psychologie gezegd. Ja, pas in de bronvermelding aan het eind van het boek, maar het zou de auteurs sieren als ze dit iets eerder zouden delen. Nu lijkt het alsof al deze verkooptips uit het brein van Mids en Verpoort komen, terwijl dit niet zo is.

Een minuscuul smetje op een verder uitstekend boek, waarin je trucjes leert om namen te onthouden, een wandelende rekenmachine wordt en voortaan altijd wint met kop of munt.

Oordeel: ***** (5/5)

Koop Mindf*ck op Bol.com of ga naar de boekhandel in de buurt.

Bronmateriaal

Mindf*ck - Bol.com

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd