mediteren

Mensen die mindful zijn, hebben meer moeite met impliciet leren. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. Het zou betekenen dat ze ook minder snel nieuwe gewoontes opdoen, want gewoontes – of ze nu goed of slecht zijn – doen we hoogstwaarschijnlijk impliciet, zonder erover na te denken, op.

Onderzoekers van Georgetown University verzamelden een aantal volwassen proefpersonen. Eerst werd aan de hand van een testje vastgesteld hoe mindful deze waren. Daarna kregen de proefpersonen nog twee taken voorgeschoteld waarin ze impliciet leerden. De proefpersonen kregen namelijk een aantal stippen te zien, waarvan één stip elke keer was ingekleurd. Afhankelijk van de positie van de stip moesten de proefpersonen op de afbeelding reageren. Maar er zat een (complex) patroon in de afbeeldingen. Eerst kregen de proefpersonen bijvoorbeeld een afbeelding te zien waarop de eerste stip was ingekleurd. Vervolgens een afbeelding waarop een willekeurige stip was ingekleurd en daarna vijf afbeeldingen waarop respectievelijk de tweede, eerste, derde, tweede, laatste stip was ingekleurd. Met dergelijke experimenten achterhaalden de onderzoekers in welke mate de proefpersonen in staat waren om complexe, probabilistische patronen te herkennen, alhoewel de proefpersonen zich daar niet van bewust waren. Door naar de reactietijd te kijken, konden de onderzoekers vaststellen of de proefpersonen het patroon impliciet (onbewust) geleerd hadden.

“Onze theorie is dat men gewoonten – goed of slecht – impliciet, zonder erover na te denken, leert”

Kortere reactietijd
De onderzoekers ontdekten dat mensen die niet zo mindful waren aanzienlijk beter scoorden. Hun reactietijd was korter tijdens taken waar een patroon in zat dan tijdens taken zonder patroon.

Nieuwe gewoonte
“We wilden zien of mindfulness impliciet leren belemmerde,” vertelt onderzoeker Chelsea Stillman. En dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Het zou betekenen dat mensen die mindful zijn ook meer moeite hebben met het kweken van nieuwe gewoontes. “Onze theorie is dat men gewoonten – goed of slecht – impliciet, zonder erover na te denken, leert.”

“Het feit dat te veel aandacht besteden aan prikkels die in deze experimenten opduiken het impliciete leerproces afremt, suggereert dat mindfulness de vorming van automatische gewoonten – wat gebeurt door impliciet leren – kan voorkomen. Simpelweg omdat een mindful mens zich bewust is van wat hij doet.”