Geen tijd om te sporten? Dit excuus kun je vanaf nu niet meer gebruiken. Wetenschappers van de McMaster universiteit zijn erachter gekomen dat één minuut intensief bewegen al een positieve uitwerking heeft op je gezondheid.

De onderzoekers deelden 27 mannen in twee groepen in. De deelnemers in de eerste groep trokken drie keer per week drie sprintjes op de fiets. Ieder sprintje duurde twintig seconden en ze moesten binnen deze tijd het maximale geven. In totaal duurde de workout tien minuten, inclusief twee minuten opwarmen, drie minuten afkoelen en twee minuten rustig fietsen tussen iedere sprint om te herstellen. De deelnemers in de tweede groep fietsten drie keer per week 45 minuten op een gematigd tempo.

Na twaalf weken training waren de resultaten nagenoeg gelijk, ook al staken de deelnemers in de tweede groep bijna vijf keer zoveel tijd in hun training. “Ons onderzoek laat zien dat het slim is om een intervaltraining te doen, omdat dit efficiënter kan zijn dan gematigd sporten”, zegt professor Martin Gibala van de McMaster universiteit. “Je profiteert van de gunstige effecten van sporten, zonder dat het heel veel tijd kost.”

Er zijn allerlei manieren om sporten in je dagelijks leven te integreren, zonder dat het veel tijd kost. Fiets bijvoorbeeld naar je werk of sprint een keer van het busstation naar huis. “Je kunt ook een aantal trappen beklimmen tijdens je lunch”, vervolgt Gibala. “Het effect hiervan op je gezondheid is groot.”

De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad PLOS ONE.