Mensen die een miskoop doen, brengen het verfoeide item zelden terug, maar proberen de miskoop recht te zetten door nog veel meer spullen te kopen. Dat blijkt uit onderzoek. Meestal kopen mensen in een opwelling kleding of spullen met een gekke kleur of raar patroon. Om ervoor te zorgen dat die miskoop toch bij de rest van de garderobe past, gaan ze nog meer ‘aparte’ dingen kopen.

De onderzoekers ondervraagden een grote groep consumenten naar hun koopgedrag. Ook miskopen kwamen aan de orde. Men zou denken dat het het gemakkelijkst is om deze miskopen terug naar de winkel te brengen, maar consumenten hebben zo hun eigen oplossingen.

“Wanneer we iets met unieke elementen kopen en het past niet bij de rest dan raken we gefrustreerd,” vertelt onderzoeker Henrik Hagtvedt. “Dat komt doordat design een intrinsieke waarde heeft. Dus in plaats van het item terug te brengen, gaan we op zoek naar manieren die ervoor zorgen dat het wel past. Meestal resulteert dat in extra aankopen.” Die financiële gevolgen van een miskoop ziet een consument op het moment dat deze het eerste item koopt meestal niet aankomen.

De onderzoekers ontdekten dat een miskoop heel veel mensen aanmoedigt om nog meer te gaan kopen. “We kopen iets wat we heel leuk vinden: wat kan er tenslotte mis zijn met een schattige paarse trui of een unieke tafel voor in de gang?” vertelt onderzoeker Vanessa Patrick. “Maar als we het mee naar huis nemen dan gebeurt het.” Ze passen nergens bij. “En dan vinden we het lastig om afscheid te nemen van deze spullen en dus kopen we meer.”