Moedergeit vergeet haar kinderen niet snel

Zelfs een jaar nadat een moedergeit haar kinderen voor het laatst heeft gezien, herkent ze de stemmen van de kinderen nog steeds. Dat blijkt uit onderzoek.

Wetenschappers bestudeerden negen vrouwelijke geiten en hun kinderen. Zodra de geitjes vijf weken oud werden, namen de onderzoekers hun stemgeluid op. Eén jaar tot anderhalf jaar later lieten de onderzoekers de moeders de kreten die ze toen hadden opgenomen, weer horen. De moeders bleken de stemmen nog te herkennen. Zelfs wanneer ze hun jongen al een jaar geen melk meer gaven en ze de jongen al een jaar niet meer gezien hadden.

Inteelt
En dat is waarschijnlijk niet voor niets. De samenleving van de geit is best complex. En door goed te onthouden wie familie is, kunnen er toch sociale banden worden onderhouden. Ook is het onthouden van de stemmen van kinderen heel belangrijk voor een gezonde voortplanting. Doordat moeders weten wie hun zonen zijn, weten ze ook dat ze met die mannetjes beter geen seks kunnen hebben.

Uniek
Het onderzoek is best bijzonder, zo benadrukt onderzoeker Elodie Briefer. “Omdat het lastig is om dezelfde individuen gedurende jaren te volgen, is er slechts in een beperkt aantal soorten onderzoek gedaan naar herkenning op lange termijn. Onze studie laat zien dat dieren zich partners die sociaal gezien belangrijk zijn, herinneren.”

Ook wij mensen kunnen met dit onderzoek ons voordeel doen, zo stellen de onderzoekers. Geiten worden namelijk vaak rondom huis gehouden. “De cognitieve vaardigheden van onze huisdieren begrijpen, is heel belangrijk voor het welzijn van de dieren en voor het creëren van de best mogelijke leefomstandigheden,” vertelt onderzoeker Alan McElligott. “Zeker als ze zo’n goed geheugen hebben.”

"Mother goats do not forget their kids" - Queen Mary, University of London, via Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Ross Burton (cc via Flickr.com).