Mogelijk bewoonbare exoplaneet ontdekt

Wetenschappers hebben een exoplaneet ontdekt die zich in de leefbare zone bevindt. Het gaat om 55 Cancri f.

Er zijn de afgelopen jaren al regelmatig planeten aangetroffen die in eerste instantie sterk lijken op de aarde. Maar al die planeten blijken bij nader inzicht toch niet zo geschikt voor leven. Van de vele kandidaatplaneten zijn er nog maar enkele echt in de race: Gliese 581 g, HD 28185 en GJ 1214.

Baan
Maar er is hoop nu er een vierde planeet aan kan worden toegevoegd. Wetenschappers hebben weer een goede kandidaat gevonden: 55 Cancrit f. Wetenschappers hebben de baan die deze planeet rondom een ster maakt eindelijk vastgesteld en concluderen dat de planeet zich in een leefbare zone bevindt.

Water
Dat betekent dat de planeet precies op de juiste afstand van de ster staat om vloeibaar water te bevatten. De baan die de planeet maakt, lijkt sterk op die van de aarde, maar is iets minder rond. Dat betekent dat de afstand tot de ster niet altijd hetzelfde is. Maar nog bevindt de planeet zich 74 procent van de tijd in de leefbare zone.

Overeenkomsten
Opvallend genoeg lijkt de planeet ook in veel andere opzichten op de aarde. Zo duurt een jaar op de planeet ongeveer net zolang als op onze planeet. En de planeet kan ook gemakkelijk het hele jaar rond vloeibaar water bevatten.

Er zijn ook verschillen. Zo heeft 55 Cancri f ongeveer dezelfde massa als Neptunus en heeft de planeet twee sterren. 55 Cancri f bevindt zich op ongeveer 40 lichtjaar van de aarde, in het sterrenbeeld Kreeft.

Bovenstaande afbeelding laat 55 Cancri f zien. Afbeelding: NASA.