Mogelijk de oudste lucifers ter wereld ontdekt

Enige tijd geleden ontdekten archeologen de zeker 9000 jaar oude objecten die u hierboven op de foto ziet. Wetenschappers hebben de objecten nu nog eens bestudeerd en komen met een opvallende conclusie: het lijkt erop dat ze dienst deden als lucifers.

Archeologen vonden de objecten in Israël. En hoewel al snel duidelijk werd dat ze bijzonder oud waren (eerste helft van het achtste millennium voor Christus) bleef onduidelijk waar ze voor dienden. Sommige onderzoekers dachten dat de objecten gebruikt werden om voedsel fijn te stampen. Weer anderen dachten dat het fallussymbolen waren: objecten in de vorm van een penis in erectie.

Een close-up van de lucifers. Onderaan ziet u de gaten waarin deze mogelijk werden rondgedraaid om vuur te maken. Foto’s: PLoS ONE.
Lucifers
Maar in een nieuw onderzoek geven wetenschappers nu een heel andere draai aan het verhaal. De objecten zouden gebruikt zijn als lucifers. De voorwerpen werden waarschijnlijk heel snel rondgedraaid in een klein putje. Zo ontstond frictie, waarbij weer een vonk vrijkwam die gebruikt kon worden om makkelijk ontvlambaar materiaal te laten branden.

Eigenschappen
De onderzoekers baseren hun conclusie op de eigenschappen van de voorwerpen. Zo is de top van de objecten bijvoorbeeld vaak een stuk donkerder dan de rest. Deze donkere kleur zou het resultaat zijn van de hitte die door de wrijving ontstond. Ook de beschadigingen (groeven en strepen) wijzen erop dat de objecten regelmatig snel werden rondgedraaid.

Klei
De lucifers zijn zo’n 30 tot 60 millimeter lang en hebben een diameter van ongeveer 12,6 tot 14,1 millimeter. Ze zijn gemaakt van klei of steen en soms van een combinatie van die twee. Inmiddels zijn de lucifers op verschillende plaatsen in Israël teruggevonden. Waar precies is op het kaartje hieronder te zien.

Dat zulke oude lucifers juist in het Midden-Oosten worden teruggevonden, is niet heel verrassend. Eerder werd al bewijs teruggevonden dat de mensen in dit gebied zo’n 11.750 tot 10.500 jaar geleden al vuur gebruikten. Bewijs dat deze mensen zelf vuur maakten, was er tot op heden niet, zo schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

Afbeelding: PLoS ONE.

"The Earliest Matches" - Plosone.org
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig uit het blad PLoS ONE - doi:10.1371/journal.pone.0042213.g002.