Mogelijk oudste dino met dikke schedelkap ontdekt

dino

Wetenschappers hebben in Canada een nieuwe soort dinosaurus ontdekt. Het gaat om een relatief klein exemplaar: de dino was ongeveer zo groot als een flinke hond. De vondst laat maar weer eens zien hoe groot de diversiteit onder kleine dinosaurussen was.

De dinosaurus heeft de naam Acrotholus audeti gekregen. De dinosaurus behoort tot het geslacht Pachycephalosaurus. Deze dinosaurussen staan bekend om hun dikke schedeldak: bovenop de schedel bevindt zich een soort ‘bobbel’ die helemaal uit bot bestaat. Waarschijnlijk gebruikten de dinosaurussen deze bobbel tijdens gevechten waarbij ze hun koppen tegen elkaar aan drukten.

Evolutie
A. audeti leefde ongeveer 85 miljoen jaar geleden. Het is daarmee de oudste Pachycephalosaurus die ooit in Noord-Amerika en mogelijk zelfs wereldwijd is aangetroffen. “Acrotholus voorziet ons van een schat aan informatie als het gaat over de evolutie van Pachycephalosaurussen,” vertelt onderzoeker David Evans. “Hoewel het één van de eerste bekende leden van deze groep is, is zijn verdikte schedel verrassend goed ontwikkeld.”

De nieuwe soort woog zo'n 40 kilo en was een planteneter. De dinosaurus bewoog zich op twee poten voort.Afbeelding: © Julius Csotonyi.
De nieuwe soort woog zo’n 40 kilo en was een planteneter. De dinosaurus bewoog zich op twee poten voort. Afbeelding: © Julius Csotonyi.

Kleintjes en groten
Het komt regelmatig voor dat wetenschappers nieuwe soorten dinosaurussen ontdekken. Meestal gaat het echter om grote exemplaren (dino’s die meer dan 100 kilo wogen). Grote vraag is of dit een goed beeld geeft van de populatie dinosaurussen: waren er echt meer grote dan kleine dino’s? Of zijn de resten van de giganten gewoon beter bewaard gebleven dan die van de kleintjes? Vondsten zoals A. audeti kunnen ons daar wellicht een antwoord op geven. Schedels van Pachycepahlosaurussen worden regelmatig teruggevonden, omdat ze zo dik zijn en dus niet zo gemakkelijk vergaan. Door deze schedels te bestuderen, kunnen onderzoekers meer te weten komen over de diversiteit onder kleine, plantenetende dinosaurussen.

“We voorspellen dat vele nieuwe dinosaurussoorten zoals Acrotholus nog ontdekt moeten worden,” vertelt onderzoeker Michael Ryan, verbonden aan het Cleveland Museum of Natural History. “Dit volwassen exemplaar met de dikke schedel suggereert dat er een onontdekte, verborgen diversiteit aan kleine dinosaurussen is.”

De dinosaurus in vergelijking met een mens. Ook ziet u een stuk van de verdikte schedel. Afbeelding: Caleb Brown.

"Scientists Reveal New Species of Bone-Headed Dinosaur Hinting at Higher Diversity of Small Dinosaurs" - CMNH.org
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door © Julius Csotonyi.