Mol ruikt in stereo

mol

Een wetenschapper heeft ontdekt dat de mol in stereo ruikt: het dier kan met beide neusgaten tegelijkertijd verschillende gradiënten van geuren opvangen en zijn brein kan vervolgens een onderscheid maken tussen die gradiënten en vaststellen waar de bron van de geur zich bevindt.

Een onderzoeker van de Vanderbilt University zette een mol in een cirkel en plaatste langs de helft van die cirkel bakjes. In één van die bakjes zat lekker voedsel voor de mol: een worm. “Het was verbazingwekkend,” vertelt onderzoeker Kenneth Catania. “Ze vonden het voedsel in minder dan vijf seconden tijd en gingen vrijwel elke keer direct naar het juiste voedsel toe.”

Dicht neusgat
Catania besloot vervolgens het reukvermogen van de mollen nog beter te bestuderen. Hij blokkeerde daarop één van de neusgaten van de mollen zodat ze daar niet langer mee konden ruiken. Het experiment leverde opvallende resultaten op: wanneer het linkse neusgat dichtzat, zwenkten de mollen elke keer af naar rechts. Zat hun rechtse neusgat dicht, dan zwenkten ze naar links. Ze vonden het voedsel uiteindelijk wel, maar deden er veel langer over. In een ander experiment werden de mollen in een kamer gezet waarin het voedsel zich altijd direct tegenover de ingang bevond. Mollen die beide neusgaten vrij hadden, stapten direct op het voedsel af. Mollen die een geblokkeerd neusgat hadden, lukte dat niet: zij zwenkten naar links (als rechts dicht zat) of naar rechts (als links dicht zat) uit.

…ook haaien in stereo ruiken?

Kruislings
Deze experimenten wezen er al op dat mollen beide neusgaten nodig hadden en suggereerden voorzichtig dat ze in stereo ruiken. Doorslaggevend bewijs daarvoor vonden de onderzoekers in een volgend experiment. De onderzoekers plaatsten kleine plastic buisjes in de neusgaten van de mollen. De buisjes werden gekruisd, zodat het linkse neusgat geuren die van rechts kwamen, rook en het rechtse neusgat geuren van links rook. De mollen slaagden er tijdens dit experiment niet in om het voedsel te vinden, zo is in het blad Nature Communications te lezen.

Dat mollen in stereo ruiken, komt ook voor Catania als een verrassing. “Ik dacht dat de neusgaten te dicht bij elkaar zaten om gradiënten in geur op te merken.” Maar nu dat niet het geval blijkt te zijn, gaat er een wereld voor Catania open. Want als de mol het kan, waarom zouden ook andere dieren het dan niet kunnen? “Het feit dat mollen stereo aanwijzingen gebruiken om voedsel te lokaliseren suggereert dat andere dieren die ook sterk op hun reukvermogen afgaan – denk aan honden en varkens – ook over deze vaardigheid beschikken.”

"Evidence moles can smell in stereo" - Vanderbilt.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Kenneth Catania / Wikipedia Commons.