Mooi inpakpapiertje zorgt ervoor dat we blijer zijn met het cadeau

cadeau

cadeau

In deze tijd zijn mensen er maar druk mee: alle kerstcadeaus moeten prachtig worden ingepakt. Maar heeft dat nu ook zin? Onderzoek toont aan van wel. Een mooi papiertje en strik zorgt ervoor dat het cadeau meer gewaardeerd wordt.

Dat blijkt uit een onderzoek dat wetenschapper Daniel Howard alweer enige tijd geleden uitvoerde. Hij verzamelde 45 studenten en liet ze vier producten evalueren. Zodra ze dat gedaan hadden, ontvingen ze een cadeautje. Terwijl de studenten dachten dat het onderzoek draaide om het evalueren van de vier producten, ging het in werkelijkheid om hun kijk op het cadeau: een zadeldekje.

Eerste experiment
In een eerste experiment kreeg de helft van de studenten het cadeau in een plastic tasje overhandigd, terwijl de andere helft het cadeau aangeboden kreeg in een blauw met wit cadeaupapiertje met bijpassende strik. Alle proefpersonen moesten aangeven wat ze op drie schalen van één tot negen (slecht-goed, dom-verstandig en gewenst-ongewenst) van hun cadeau vonden. De proefpersonen die het netjes ingepakte zadeldekje kregen, waren veel lovender over hun cadeau (ze gaven het gemiddeld 7.14 punten) dan de proefpersonen die het in een tasje ontvingen (ze gaven het gemiddeld 6.06 punten).

Voor mij?
Tijdens een tweede experiment kregen 82 studenten het zadeldekje opnieuw ingepakt of niet ingepakt overhandigd. Een deel van de studenten dacht dat het cadeau voor hen was. De andere studenten waren in de veronderstelling dat het cadeau voor iemand anders was. Wanneer de studenten dachten dat het cadeau voor hen was, waren ze blijer met het cadeau wanneer het ingepakt was. Wanneer studenten dachten dat het voor iemand anders was, maakte het ze niet uit of het nu ingepakt was of niet.

Het papiertje
In een laatste experiment keek Howard of de kwaliteit van het inpakpapier zelf invloed had op de kijk die proefpersonen op het cadeau hadden. Cadeaus werden of niet ingepakt, of ingepakt in heel mooi papier met een strik of ingepakt in saai bruin papiertje zonder strik. Opnieuw gaven proefpersonen de voorkeur aan een cadeau dat heel mooi was ingepakt. En wanneer ze moesten kiezen tussen een cadeau dat niet was ingepakt of een cadeau dat in lelijk papier was ingepakt, gingen ze toch nog liever voor het laatste.

Kort samengevat: het is de moeite waard om je kerstcadeaus mooi in te pakken. Zeker als het cadeau zelf weinig voorstelt (opnieuw sokken voor vader en een lekker geurtje voor moeder). Maar waarom doet een cadeaupapiertje ons nu eigenlijk zoveel? Howard denkt het wel te weten. We brengen het inpakken van cadeaus eigenlijk al van jongs af aan in verband met leuke situaties waarin we ons gelukkig voelen (verjaardagen, Sinterklaas, kerst). Inpakpapier kan ons door die associaties in een goed humeur brengen en ervoor zorgen dat we – nog voor we het hebben uitgepakt – al positiever tegenover het cadeau staan.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd