Moordzaak na 430.000 jaar opnieuw geopend

schedel

Wetenschappers hebben een 430.000 jaar oude schedel gevonden met flinke verwondingen. Mogelijk is de persoon in kwestie vermoord. In dat geval is dit één van de allereerste moordzaken in de geschiedenis van de mens. Maar wat is er exact gebeurd?

Spaanse onderzoekers hebben de botten van minimaal 28 personen gevonden op een archeologische vindplaats in het noorden van Spanje. Al deze mensen leefden 430.000 jaar geleden tijdens het Pleistoceen. Opvallend is dat de vindplaats alleen te bereiken is door af te dalen in een dertien meter diep gat. Het is een raadsel hoe de skeletten hier zijn beland.

Eén complete schedel – Cranium 17 – bestaat uit 52 verschillende fragmenten. Opvallend is dat er twee schedelbeschadigingen zichtbaar zijn, namelijk boven het linkeroog. Op basis van forensisch onderzoek beweren de onderzoekers dat deze persoon twee keer geslagen is met hetzelfde voorwerp. De beschadigingen zijn niet het resultaat van een val in het diepe gat, want dan zouden de verwondingen er anders uitzien.

De wetenschappers schrijven in het paper in PLOS ONE dat het diepe gat mogelijk een begraafplaats is. Wellicht werd dit slachtoffer na zijn dood in het diepe gat gegooid, net zoals andere overledenen. Dit verklaart waarom er zoveel resten op één plek zijn aangetroffen.