Mos dat 1500 jaar ingevroren zit, komt weer tot leven en groeit verder

moskern

Onderzoekers tonen aan dat mossen die meer dan 1500 jaar onder het Antarctisch ijs gevangen zaten, weer tot leven kunnen komen en na ontdooiing gewoon weer te groeien. Het biedt ons een nieuwe kijk op hoe het leven op aarde al miljoenen jaren weet te overleven.

De onderzoekers boorden naar bevroren mossen op Antarctica. Vervolgens knipten ze de opgeboorde kern voorzichtig in schijfjes en plaatsten deze in een ruimte met een normale temperatuur en een normale hoeveelheid licht. Na enkele weken begonnen de mossen te groeien.

1530 jaar
Met behulp van koolstofdatering stelden de onderzoekers de leeftijd van de mossen vast. Het mos dat weer aan het groeien was, bleek zeker 1530 jaar oud te zijn. “Dit experiment toont aan dat meercellige organismen – in dit geval planten – veel langer kunnen overleven dan voorheen werd gedacht,” vertelt onderzoeker Peter Convey. De mossen kunnen op deze manier koude perioden van eeuwen tot millennia overleven en hun ‘gewone’ leven zodra de kou zich terugtrekt, hervatten.

…het oudste levende organisme op aarde tienduizenden jaren oud is? Lees er hier alles over!

Koloniseren
Het vertelt ons dat mossen de poolgebieden niet opnieuw hoeven te koloniseren zodra het warmer wordt: de mossen zijn er gewoon nog. “Hierdoor blijft de diversiteit in een gebied dat anders door het ijs van leven ontdaan zou worden, behouden.” Het onderzoek heeft wellicht ook implicaties voor onze zoektocht naar leven op extreme plaatsen op en buiten de aarde. “Het is wellicht mogelijk dat complexe levensvormen nog langer kunnen overleven wanneer ze eenmaal in permafrost of ijs gevangen zitten.”

Het onderzoek is belangrijk. Het is voor het eerst dat onderzoekers aantonen dat planten het zo lang onder het ijs vol kunnen houden. Eerder werd dat enkel van bacteriën aangetoond. Mossen spelen een belangrijke rol op beide polen. Grote gebieden zijn met mossen bedekt en met name in het noorden zit er in het mos veel koolstof opgeslagen. “Wat mossen in dit ecosysteem doen is veel belangrijker dan we ons zouden realiseren wanneer we naar mossen die hier op muren groeien, kijken. Begrijpen wat hun groei en verspreiding regelt, met name in een deel van de wereld dat snel verandert, zoals het Antarctisch Schiereiland, is daarom om meerdere redenen belangrijk.”

"Moss brought back to life after 1,500 years frozen in ice" - Antarctica.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Esme Roads.