Muis krijgt menselijke lever

Het klinkt als sciencefiction, maar het is echt: wetenschappers hebben een muis met menselijke delen ‘ontwikkeld’.

Wetenschappers hebben een kunstmatige lever ontwikkeld die net zo werkt als onze lever. Vervolgens transplanteerden ze het lichaamsdeel in een muis. Het dier beschikt nu dus over een menselijke lever.

Doorbraak
En dat is een doorbraak. Wetenschappers hebben al vele malen geprobeerd om een muis van een menselijke lever te voorzien, maar dat is nog niet overtuigend gelukt.

…er vorig jaar nog strengere regels voor het gebruik van proefdieren werden afgedwongen?

Mogelijkheden
Dat deze wetenschappers er wel in geslaagd zijn, biedt tal van mogelijkheden. Zo kunnen de muizen gebruikt worden om bijvoorbeeld medicijnen te testen. Dankzij de lever is perfect te voorspellen hoe mensen op de medicatie reageren. De ontwikkeling van medicijnen kan door de muis met menselijke lever een stuk veiliger worden, zo concluderen de onderzoekers. “Muizen en andere proefdieren hebben niet alle enzymen die mensen gebruiken om medicijnen te verwerken,” legt onderzoeker Alice Chen uit. “Daardoor kunnen experimenten met dieren niet alle effecten op de mens voorspellen.”

Naar verwachting duurt het niet lang meer voordat de kunstmatige levers op grote schaal geproduceerd en gebruikt kunnen worden. Als het zover is, hoeven mensen minder vaak zelf als ‘proefdier’ dienst te doen.

Bovenstaande foto is gemaakt door Bob Hall (cc via Flickr.com).