Nano-objecten kruipen vooruit zonder brandstof

Een voertuig dat vooruitkomt zonder brandstof te gebruiken: dat willen we toch allemaal wel? Wetenschappers van het Institut des sciences moléculaires hebben kleine metalen objecten in beweging gekregen door gebruik te maken van een elektrisch veld. Dankzij het principe van bipolaire elektrochemie groeide een metalen object aan de voorkant, terwijl het object aan de achterkant oploste.

De wetenschappers van het Franse instituut gaven nano-objecten verschillende ladingen. Wanneer een object aan de ene kant een positieve lading heeft en aan de andere kant een negatieve lading, dan treden er allerlei chemische reacties op. Het elektrisch veld zorgt ervoor dat een object aan de ene kant oxideert en aan de andere kant oplost.

… wetenschappers een microdisk draaiende kunnen houden met een piepkleine molen?

De metalen nano-objecten kruipen zeer langzaam vooruit, namelijk 100 micrometer per seconde. Dit is ongeveer acht meter per dag.

Wetenschappers hopen meer onderzoek te doen naar objecten die bewegen zonder brandstof te gebruiken. In de toekomst kunnen dit soort toepassingen gebruikt worden in bijvoorbeeld nanomedicijnen.