NASA heeft een nieuw ruimtepak nodig en u mag kiezen!

pak

NASA werkt hard aan het ruimtepak van de toekomst en hoopt in november van dit jaar een nieuw prototype te kunnen presenteren. Hoe dat prototype eruit gaat zien, is aan u. Het publiek mag namelijk kiezen uit drie opties.

De focus van NASA is aan het verschuiven. Van ritjes naar het internationale ruimtestation naar verre bemande ruimtemissies naar planetoïden of Mars. Het betekent dat er in de toekomst ook heel wat anders gevraagd zal worden van de ruimtepakken die astronauten dragen. En daarom knutselt NASA al een aantal jaren aan een nieuw ruimtepak.

Z-serie
In 2012 presenteerde de ruimtevaartorganisatie ruimtepak Z-1. Het pak werd direct door Time Magazine uitgeroepen tot één van de beste uitvindingen van 2012. Maar NASA was nog niet tevreden en werkt momenteel aan een nieuw prototype: Z-2. Naar verwachting zal dit prototype in november van dit jaar klaar zijn. Het grootste verschil tussen Z-1 en Z-2 zit in de torso van het pak: bij Z-1 was die torso nog zacht, bij Z-2 is deze hard. NASA hoopt dat het pak dankzij die harde torso langer mee kan gaan. Ook zijn er wat veranderingen doorgevoerd in het deel van het pak dat de heupen en schouders omsluit, waardoor een astronaut nog beter in het pak kan bewegen.

Het uiterlijk
Hoewel al die technische aspecten natuurlijk het belangrijkst zijn, wil het oog ook wat. Hoe gaat de Z-2 eruit zien? Nou, dat ligt aan u. NASA heeft namelijk een website gelanceerd met daarop drie opties wat betreft het uiterlijk van het pak. En u mag kiezen. “De buitenste laag van het prototype-pak is belangrijk, omdat deze het pak tijdens heftige tests moet beschermen tegen slijtage en winkelhaken,” benadrukt NASA. “Met de Z-2 kijken we ernaar uit om een buitenste laag te gebruiken met elementen die nog nooit eerder in een ruimtepak zijn gebruikt. Het publiek mag nu kiezen welke van deze drie kandidaten daadwerkelijk gebouwd gaat worden.”

Optie 1: Biomimicry
De eerste optie gaat onder de naam ‘Biomimicry’ en is geïnspireerd op de oceaan en dan met name op de lichtgevende organismen die op grote diepte leven.

Optie 2: Technology
De tweede optie is een stuk futuristischer met lichtgevende stukken stof die in de toekomst wellicht gebruikt kunnen worden om verschillende astronauten uit elkaar te houden.

Optie 3: Trends in Society
Het derde ruimtepak is geïnspireerd op de alledaagse sportkleding van de toekomst, gecombineerd met allerlei draagbare technologische snufjes.

Afbeeldingen: NASA.

Enthousiast over één van deze pakken? U kunt hier uw stem uitbrengen! En wie weet presenteert NASA in november van dit jaar wel ‘uw pak’. Overigens moet u niet verwachten dat astronauten straks in dit pak ook daadwerkelijk de ruimte gaan verkennen. De Z-serie bestaat vooralsnog enkel uit prototypes en het uiterlijk van die prototypes is helemaal afgestemd op het testen ervan. Dat ziet u bijvoorbeeld mooi terug in het feit dat de nadruk in de ontwerpen vaak ligt op de ‘mobiele delen’. Die zijn als het ware gemarkeerd. En dat is handig tijdens het testen van die pakken en dan met name de mobiliteit ervan. Wanneer NASA een pak gaat bouwen dat daadwerkelijk de ruimte ingaat, zal het uiterlijk hele andere functionele kenmerken krijgen. Zo zal het astronauten dan moeten beschermen tegen straling en micro-meteorieten.

"The NASA Z-2 Suit" - NASA.gov