NASA legt laatste hand aan nieuwe Marsmissie

maven

Terwijl Curiosity zijn eerste verjaardag op Mars viert, werkt NASA alweer hard aan een nieuwe Marsmissie: MAVEN. De MAVEN-ruimtesonde arriveerde dit weekend in Florida om voorafgaand aan zijn lancering in november, de laatste testjes te ondergaan.

MAVEN staat voor Mars Atmosphere and Volatile Evolution. De sonde moet de bovenste laag van de atmosfeer van Mars gaan bestuderen. Wetenschappers hopen zo meer te weten te komen over het klimaat dat Mars in een ver verleden had. “MAVEN zal geen leven op Mars gaan vinden,” legt onderzoeker Bruce Jakosky uit. “Maar MAVEN zal ons wel helpen om de geschiedenis van het klimaat en daarmee de geschiedenis van de leefbaarheid van Mars, te achterhalen.”

Afgelopen vrijdag arriveerde MAVEN bij Kennedy’s Space Center in Florida. De sonde wordt daar in elkaar gezet en uitvoerig getest. Zo wordt er onder meer gekeken of de software aan boord van MAVEN werkt en of de sonde erin slaagt om de zonnepanelen uit te klappen.

En daarmee legt NASA de laatste hand aan deze nieuwe Marsmissie. Als de testjes achter de rug zijn, kan MAVEN naar het lanceerplatform verhuizen, vanwaar deze ergens in november (of misschien begin december) gelanceerd zal worden. Naar verwachting arriveert MAVEN in september 2014 bij Mars. Daar moet MAVEN een jaar lang onderzoek verrichten.

MAVEN. Foto: Lockheed Martin.

"NASA Begins Launch Preparations for Next Mars Mission" - NASA.gov
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / GSFC.