NASA stuurt in 2016 opnieuw sonde naar Mars

NASA lijkt er na de succesvolle lancering en landing van Curiosity geen genoeg van Mars te kunnen krijgen. En dus stuurt het in 2016 opnieuw een sonde naar Mars. Deze gaat een kijkje in het hart van de rode planeet nemen.

De nieuwe missie heeft de naam Insight gekregen, zo kondigt NASA in een persbericht aan. Tijdens de missie worden allerlei meetinstrumenten op het oppervlak van Mars geplaatst. Die instrumenten gaan een kijkje in Mars nemen en vaststellen waarom Mars – hoewel deze net als onze planeet rotsachtig is – toch nog zoveel van de aarde verschilt.

Vragen
Heel concrete vragen waarop InSight antwoorden moet vinden, zijn bijvoorbeeld: is de kern van Mars vast of vloeibaar? En waarom heeft Mars niet zo’n levendige platentektoniek als onze aarde: onze aardkorst bestaat uit verschillende platen die voortdurend in beweging zijn. Door een antwoord op die vragen te vinden, hopen astronomen uiteindelijk te achterhalen hoe planeten tot stand komen.

…er meer dan 635.000 kraters op Mars zijn?

Prioriteit
“Het verkennen van Mars is van de hoogste prioriteit voor NASA en de selectie van de missie InSight verzekert ons ervan dat we de mysteries van de Rode Planeet zullen blijven onthullen en de grondslag leggen voor toekomstige bemande missies naar Mars,” stelt NASA-baas Charles Bolden. “De succesvolle landing van de Curiosity-rover heeft de aandacht van het publiek gewekt als het gaat om het verkennen van de ruimte en deze aankondiging maakt duidelijk dat er nog meer opwindende Marsmissies volgen.”

2016
Als alles volgens plan gaat, wordt InSight begin 2016 gelanceerd. In september 2016 landt deze dan op Mars. Zijn missie daar duurt ongeveer twee jaar.

NASA heeft dus gekozen voor de missie naar Mars. Er waren echter drie missies in de race om daadwerkelijk uitgevoerd te worden en dus zijn er twee missies weggestreept. De ene missie bestaat uit een sonde die kometen zou gaan onderzoeken. De andere sonde uit een bootje dat op Titan zou gaan varen.

"New NASA Mission to Take First Look Deep Inside Mars" - NASA.gov
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door JPL / NASA.