Neanderthalers hadden ook gevoelens

Archeologen van de universiteit van York in Groot-Brittannië beweren dat Neanderthalers gevoelens hadden en goed voor naasten zorgden. Zes miljoen jaar geleden ontwaakte een gevoel voor empathie bij de gezamelijke voorouder van de chimpansee, Neanderthaler en mens. 1,8 miljoen jaar geleden al zorgde de homo erectus voor zieken. Daarnaast was de voorloper van de mens in staat om te rouwen en om anderen te troosten.

Wetenschappers hebben archeologische aanwijzingen gevonden dat Neanderthalers geen wilde barbaren zijn. Zo vonden archeologen een skelet van een kind met een aangeboren hersenafwijking. Het kind werd niet aan zijn lot overgelaten, want het kon zes jaar oud worden.

…de Neanderthalers 37.000 jaar geleden uitstierven?
…Neanderthalers seks hadden met moderne mensen?

“Compassie is de meest fundamentele menselijke emotie”, zegt Dr. Penny Spikins, die het onderzoek leidde. “Compassie bindt en inspireert ons, maar is daarnaast fragiel en moeilijk te begrijpen. Het is moeilijk om bewijzen te vinden van de ontwikkeling van compassie in onze voorouders. Toch hebben we interessante vondsten gevonden die het belangrijke verhaal over de geschiedenis van compassie vertellen.”

Neanderthalers zorgden niet alleen voor het blinde kind, maar ook voor blinden en mensen met misvormde ledematen.