‘Neanderthalers hadden Popeye-armen’

Uit de analyse van de lichamen van Neanderthalers blijkt dat zij veel weg hadden van bodybuilders. Hun armen waren supersterk en dat wijst erop dat de heren flink veel mannelijke hormonen in het lijf hadden. Dat zou onder meer het gevolg zijn van een dieet dat geheel uit vlees bestond.

Dat blijkt uit onderzoek. Volgens de wetenschappers ontwikkelden de Neanderthalers hun gespierde lichamen deels door een speciaal dieet. Ook de genen, het klimaat en levensstijl speelden echter een rol.

Die sterke armen kwamen overigens wel goed van pas. “Het was heel gebruikelijk om dieren tijdens direct contact te doden,” vertelt onderzoeker Maria Mednikova. Volgens de wetenschappers hadden de Neanderthalers in tegenstelling tot de moderne mens veel sterkere armen en veel meer spiermassa. Dat geldt voornamelijk voor de mannelijke Neanderthaler. Maar onderschat ook de vrouw niet: zij was tevens een stuk gespierder dan de moderne tegenhanger.

De Neanderthalers leefden voornamelijk in koude gebieden. Daar komen weinig eetbare planten voor, waardoor ze het vooral van de jacht moesten hebben. De Neanderthaler groeide dan ook uit tot een zeer goede en sterke jager. Het nuttigen van voornamelijk vlees versterkte dat proces nog eens; door het vlees kregen de Neanderthalers eigenlijk alleen eiwitten en vet binnen. Dat beïnvloedde hun botten en hormonen waardoor ze nog sterkere spieren kregen.