Nederlanders oogsten tomaten en radijsjes van ‘Martiaanse grond’

Terwijl heel Nederland in de weer is met moestuintjes van een bekende supermarkt, oogsten ze in Wageningen tomaten en ander lekkers van ‘Martiaanse’ grond.

Onderzoekers van de universiteit van Wageningen hebben maar liefst tien verschillende gewassen groot weten te brengen op grond die sterk lijkt op de grond op Mars en de grond op de maan. Onder meer tomaten, erwten, radijsjes en tuinkers gedijden prima op de grond.

In de kas
De onderzoekers verbouwden de gewassen in grond die door NASA was verstrekt. Het gaat om grond die sterk lijkt op de grond op Mars (oorspronkelijk afkomstig van een vulkaan op Hawaii) en grond die sterk lijkt op de grond op de maan (oorspronkelijk afkomstig uit een woestijn in Arizona). Ook werden gewassen verbouwd op aardse grond om een vergelijking te kunnen maken. Alle gewassen werden in een kas geplaatst en aan constante temperaturen, vochtigheid, licht en een aardse atmosfeer blootgesteld. “Dat hebben we gedaan, omdat we verwachten dat de eerste gewassen die op Mars en de maan worden verbouwd zich in ondergrondse kamers bevinden om beschermd te zijn tegen onder meer kosmische straling,” vertelt onderzoeker Wieger Wamelink.

…er in het internationale ruimtestation ook al gewassen worden verbouwd?

Mars
Het experiment begon in april vorig jaar en in oktober vorig jaar werd de laatste oogst binnengehaald. De resultaten zijn indrukwekkend. De totale hoeveelheid biomassa die de onderzoekers boven de ‘Martiaanse grond’ produceerden, was praktisch vergelijkbaar met de biomassa die boven de aardse grond werd geproduceerd. “Dat was echt een verrassing voor ons,” vertelt Wamelink. “Het laat zien dat de gesimuleerde Martiaanse grond grote mogelijkheden biedt als je deze goed voorbereid en water geeft.”

Maan
De biomassa op de gesimuleerde maangrond viel een beetje tegen en was veel kleiner dan die op de Martiaanse en aardse grond. Maar dat is nog altijd beter dan tijdens een eerder experiment van Wageningen University. Het is namelijk niet de eerste keer dat de onderzoekers gewassen proberen te verbouwen op grond die lijkt op grond op Mars en de maan. Dat probeerden ze al eens eerder en toen gingen de meeste planten op de gesimuleerde maangrond dood.

“De onderzoekers hebben niet van de gewassen gegeten, want die gewassen kunnen zomaar giftig zijn”

Ruimte voor verbetering
Er zijn dan ook enkele maatregelen getroffen om betere resultaten te behalen, zo vertelt Wamelink. Zo werd er aan de gesimuleerde Mars- en maangrond dit keer bijvoorbeeld organisch materiaal (vers gesneden gras) toegevoegd. En dat hielp.

De onderzoekers willen later dit jaar opnieuw aan de slag met gewassen op gesimuleerde Mars- en maangrond. Tijdens dit onderzoek – dat afhankelijk is van crowdfunding – zal dieper ingegaan worden op de voedselkwaliteit. Want, hoe lekker de tomaatjes en radijsjes van de gesimuleerde Mars- en maangrond er ook uitzien; de onderzoekers hebben er niet van gegeten. “De grond bevat zware metalen zoals lood, arsenicum en kwik en ook veel ijzer.” Het is zomaar mogelijk dat de planten deze stoffen opnemen en zo giftig worden. “Meer onderzoek hiernaar is nodig.”