Nederlanders verklaren bijzonder astronomisch object

Op een afstand van 21.000 lichtjaar van de aarde draait een ster in een wijde, elliptische baan rond een milliseconde-pulsar. Theoretisch gezien is het niet mogelijk dat dit systeem bestaat. Astronomen lossen het raadsel nu op.

Het huidige systeem is niet stabiel genoeg om te ontstaan en te bestaan. Daarom wordt J1903+0327, zoals de twee objecten gezamenlijk worden genoemd, gezien als één van de grootste mysteries in de wereld van de astronomie.

Verklaarbaar
Nederlandse wetenschappers beweren dat de situatie van de twee sterren goed te verklaren is. De astronomen vermoeden dat J1903+0327 oorspronkelijk uit drie sterren bestond. Na de geboorte van het drievoudige stersysteem werd het systeem instabiel en werd de derde ster als een kanonskogel uit de groep gegooid. Het is onbekend waar de derde ster is gebleven. “Die vinden we niet zo snel meer terug”, aldus astronoom Ed van den Heuvel van de Universiteit van Amsterdam.

…wetenschappers onlangs de zwaarste pulsar ooit vonden?

Milliseconde-pulsars
Milliseconde-pulsars zijn bijzondere objecten. Deze neutronensterren draaien meer dan honderd keer per seconde om hun as. Meestal worden dit soort objecten begeleid door een witte dwerg in een cirkelvormige baan. De pulsar J1903+0327 wordt echter vergezeld door een zonachtige ster in een excentrische baan. Wetenschappers denken daarom dat deze milliseconde-pulsar op een andere manier is gevorm dan andere exemplaren.

Puzzel
“Het is een geweldig interessant systeem”, zegt de Leidse sterrenkundige Simon Portegies Zwart van de Sterrewacht Leiden. “In eerste instantie lijkt J1903+0327 niet te verklaren, maar alle puzzelstukjes vielen plotsklaps op hun plaats toen wij ons realiseerden dat er een derde ster in het spel moet zijn.”