Stella Lux, de gezinsauto op zonne-energie. Afbeelding: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke.

Stella Lux, de gezinsauto op zonne-energie. Afbeelding: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke.

De gezinsauto op zonne-energie van Solar Team Eindhoven heeft de Bridgestone World Solar Challenge in de Cruiserklasse gewonnen.

De door studenten van de TU Eindhoven gebouwde zonneauto reed tijdens de Bridgestone World Solar Challenge van de ene naar de andere kant van Australië. Een reis van zo’n 3000 kilometer. Onderweg mag de auto na 1500 kilometer één keer worden opgeladen.

De eisen
Tijdens de Challenge gaat het er niet alleen om wie de reis als snelste aflegt, maar wordt er ook gekeken naar energieverbruik en de auto (onder meer gebruiksgemak, comfort, kofferbakruimte en geïntegreerde innovaties). Het Solar Team Eindhoven scoorde binnen de Cruisercategorie – de categorie voor gezinsauto’s op zonne-energie – het hoogst en wint de Bridgestone World Solar Challenge voor de tweede keer op rij. “Een kroon op ons werk,” stelt teammanager Tom Selten. “En ook bewijzen we met deze prestatie dat we een innovatieve en betrouwbare auto hebben gebouwd.”

Stella Lux
De zonneauto van de TU Eindhoven weegt 390 kilogram en biedt ruimte aan vier personen. De auto kan draadloos worden opgeladen en is zo duurzaam dat deze zelfs in Nederland gemiddeld meer energie oplevert dan verbruikt.

Met z’n tweetjes
Stella Lux had tijdens de World Solar Challenge een gemiddelde snelheid van 76 kilometer per uur. Een uitzonderlijke prestatie. Tijdens de wedstrijd waren in de gezinsauto van de studenten – Stella Lux genoemd – continu twee personen te vinden. En ook dat is bijzonder. Het is namelijk voor het eerst dat een zonneauto tijdens de World Solar Challenge de volledige afstand met twee personen aan boord aflegt.

Niet alleen de TU Eindhoven brengt na de World Solar Challenge eremetaal mee naar huis. Eerder deze week werden studenten van de TU Delft met hun zonneauto eerste in de Challenger-klasse (snelheidscategorie). TU Twente werd in dezelfde klasse tweede.