De auto is volledig recyclebaar!

En dat is een primeur: het is namelijk ’s werelds eerste circulaire auto. De bijzondere wagen is ontwikkeld door 22 studenten van de TU Eindhoven en heeft de naam Noah gekregen. De studenten onthulden de auto afgelopen vrijdag.

Suiker, vlas en biohars
Het chassis van de auto is grotendeels gemaakt van suiker. En de carrosserie is opgebouwd uit vlas en biohars. “Dit is de auto van de toekomst,” zo vertelde Cas Verstappen, één van de studenten die de afgelopen maanden keihard aan Noah hebben gewerkt, eerder aan Scientias.nl.

Revolutionair…
Het klinkt revolutionair: een auto die volledig gerecycled kan worden. En dat is het ook. Nog niet zo heel lang geleden werden auto’s voornamelijk opgebouwd uit staal. Tegenwoordig hebben aluminium en koolstofvezel de overhand. Die materialen maken de auto een stuk lichter, maar zijn niet heel duurzaam. Zo kost de productie van aluminium zo’n vijf tot zes keer meer energie dan de productie van staal. Reden genoeg om de belangrijkste ingrediënten van één van de belangrijkste vervoersmiddelen ter wereld nog eens onder de loep te nemen. En dat hebben de studenten gedaan. Het resulteert in een heel nieuw materiaal: een biocomposiet – dat bestaat uit vlas – en bioplastic. Het bioplastic wordt daarbij gemaakt van snijafval van suikerbieten. “Van die materialen maken we een soort sandwich-paneel dat bijna net zo sterk is als aluminium. Maar de productie ervan kost ongeveer net zoveel energie als die van staal,” aldus Verstappen. En het mooie is dat de materialen ook weer gemakkelijk van elkaar te scheiden zijn en dus afzonderlijk hergebruikt kunnen worden.

Een uit biocomposiet en bioplastic opgebouwd paneel. Afbeelding: HOWDO Creative Direction.

Uit dit samengestelde materiaal is het chassis opgetrokken. De carrosserie bestaat grotendeels uit vlas, gemaakt van snijafval dat overblijft na het produceren van de vlasplaten waar het chassis uit is opgebouwd. “Dat snijafval is wat minder sterk, maar heel geschikt om bijvoorbeeld een dashboard van te maken.”

…en praktisch
Maar de auto is niet alleen revolutionair. De studenten hebben er ook op gelet dat deze praktisch is én er aantrekkelijk uitziet. “Mensen moeten niet denken: ‘hé, een auto van vlas’, maar ‘hé, dat is een gave auto, die zou ik wel willen hebben’,” aldus Verstappen. Het interieur is dan ook vrij luxe én de auto glimt mooi. Bovendien biedt deze plaats aan twee inzittenden, heeft de auto – die elektrisch wordt aangedreven – een leuke actieradius van zo’n 240 kilometer én kan deze tot zo’n 100 kilometer per uur afleggen. Het is tevens de bedoeling dat deze door de RDW gekeurd wordt en straks dus daadwerkelijk de weg op gaat.

Noah. Afbeelding: Suikerunie.

Toch zal het waarschijnlijk nog wel even duren voor we Noah onze eigen oprit op kunnen rijden. “Het is een proof of concept,” zo vertelde Verstappen eerder aan Scientias.nl. De studenten hopen de auto-industrie wakker te schudden en te laten zien dat het anders kan. Verschillende fabrikanten hebben daar de afgelopen jaren al stappen in gezet en bio-based materialen omarmd. “Zo stopte BMW bamboegras in de i3.” Maar het mag wat de studenten betreft nog radicaler; de auto van de toekomst moet helemaal uit bio-based materialen worden opgetrokken en met Noah onthullen ze dat dat – met een beetje creativiteit en lef – heel goed mogelijk is.