De auto Nuna8s heeft met 4717 kilometer op de teller een wereldrecord gebroken: nog nooit werd door een zonneauto zoveel kilometers gemaakt tijdens een race.

Nederlandse studenten namen met de door hen gebouwde zonneauto Nuna8s deel aan de SASOl Solar Challenge in Zuid-Afrika. Tijdens deze race – die zo’n acht dagen duurde – moesten de verschillende studententeams zoveel mogelijk kilometers afleggen. Het Nederlandse team – Nuon Solar Team van TU Delft – ging er met de winst én een wereldrecord vandoor.

Nuna8s

Nuna8s is een upgrade van de vorige zonnewagen van het Nuon Solar Team: Nuna8. Nuna8s is onder meer aerodynamischer en heeft een beter zonnepaneel. Met Nuna8 werden de Delftenaren vorig jaar wereldkampioen in Australië. En met Nuna8s nu dus ook in Zuid-Afrika.

Wereldrecord
Het Delftse team reed 173 kilometer meer dan de nummer twee (de Japanse Universiteit Tokai). Met 4717 kilometer op de teller verbraken de Nederlanders een wereldrecord: nog nooit werden er zoveel kilometers gereden in een zonnerace.

Tegenslagen
Dat de Nederlanders met de winst én een wereldrecord huiswaarts zouden keren, was zeker niet vanzelfsprekend. Het Delftse team reed namelijk geen vlekkeloze race. Zo crashte Nuna8s voor vertrek op een testbaan in Nederland. En op de tweede racedag vond weer een botsing plaats. Ook de harde wind speelde de studenten parten. Daarnaast werden de studenten tijdens de race ook nog eens door de politie aan de kant gezet, omdat ze met zo’n bijzonder voertuig onderweg waren. Met dat alles in gedachten mag het een wonder heten dat de Nederlanders de winst hebben gepakt. Teammanager Sjoerd Steven wijt het aan een goede samenwerking binnen het team. “We hebben het afgelopen jaar extra gefocust op de functionering van ons team en de verschillende rollen die iedereen daarin speelt. Daar hebben we nu de vruchten van geplukt.”

Kleine verschillen
Het is niet de eerste keer dat het Nuon Solar Team de winst pakt: dat gebeurde al veel vaker. Maar de verschillen tussen de auto’s en prestaties van de studententeams waren dit jaar opvallend klein. Zo was het verschil tussen de nummer één en twee vorig jaar nog zo’n 1500 kilometer. Dit jaar was het verschil tussen de nummer één en twee slechts 173 kilometer. Het winnen van de race draaide dan ook eigenlijk om details, zoals het snel wisselen van de banden.

Nuon Solar Team TU Delft hoopt volgend jaar – met een nog betere en efficiëntere zonneauto – weer van de partij te zijn tijdens de zonnerace. Doel is natuurlijk om de titel te prolongeren, maar het zal – nu de verschillen tussen de studententeams kleiner worden – zeker geen gelopen race zijn.