Negatieve emotie doet sociaal netwerk floreren

Voelt u zich een beetje buitengesloten op Twitter? Reageert er niemand op uw berichtjes op Facebook? Of wil niemand met u over de actualiteiten discussiëren? Dan zou u de negatieve emoties eens moeten proberen. Uit een onderzoek van Sloveense en Britse wetenschappers blijkt dat berichten die mensen van streek of boos maken de virtuele interactie een flinke boost geven.

De onderzoekers bestudeerden de berichten die bezoekers op het discussieplatform van de BBC en de website Digg.com plaatsten. Elk bericht kreeg – afhankelijk van de gebruikte steekwoorden, emoties en spelfoutjes – een score. Hoe hoger de score hoe ‘gelukkiger’ het bericht overkomt.

Uit de studie blijkt dat lange discussies en conversaties veel vaker negatief zijn. Sterker nog: des te langer de discussie, des te negatiever deze blijkt te zijn. En zo’n lange discussie start vrijwel altijd met een negatieve opmerking. “Als je een lang gesprek wilt, begin dan – in ieder geval online – niet met: ‘I love this!’ adviseert onderzoeker Mike Thelwall.

De onderzoekers ontdekten dat veel negatieve commentaren op één bericht ertoe leidt dat gebruikers met elkaar verbonden worden. Eén enkele post kan – als deze provocerend genoeg is – een community vormen. Negativiteit is dus een goed bindmiddel.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd