boek

Wanneer beginnen kinderen te begrijpen dat een koe in de wei verband houdt met een koe die ze eerder in een boek met realistische prenten of foto’s zagen? Al heel vroeg, zo blijkt uit onderzoek. Met zo’n negen maanden.

De onderzoekers verzamelden dertig baby’s van acht en negen maanden oud. Vervolgens lieten ze deze baby’s gedurende een minuut een foto van een speeltje zien. Het speeltje stond op werkelijke grootte op de foto. Na een minuut kregen de baby’s het speeltje dat ze op de foto hadden gezien en een ander speeltje voorgeschoteld. De onderzoekers lieten de speeltjes zien en stopten deze vervolgens in een doorzichtige cilinder. Gekeken werd welk speeltje de kinderen als eerste pakten. Daarna herhaalden de onderzoekers het experiment, alleen stopten ze de speeltjes nu in ondoorzichtige cilinders.

Resultaten
Wanneer de speeltjes in doorzichtige cilinders zaten, hadden de kinderen een voorkeur voor het speeltje dat ze niet eerder (op de foto) gezien hadden. Dat suggereert dat de baby’s het speeltje van de foto herkenden en het minder interessant vonden dan het nieuwe speeltje, simpelweg omdat de nieuwigheid eraf was. Maar wanneer de speeltjes in ondoorzichtige cilinders zaten, hadden de baby’s juist een voorkeur voor het speeltje dat ze op de foto gezien hadden. Dat suggereert dat ze een beeld van dat speeltje in hun hoofd hadden en wisten dat het speeltje ondanks dat ze het even niet meer zagen, niet verdwenen was.

“Deze resultaten suggereren dat baby’s ver voor hun eerste verjaardag en eerste woordjes in staat zijn om dingen over de echte wereld te leren aan de hand van een prentenboek”

Niet uit het hart
“Deze resultaten laten zien dat blootstelling aan een foto van een speeltje de acties van een negen maanden oud kind wanneer het met een echt speeltje speelt, beïnvloedt,” vertelt onderzoeker Jeanne Shinskey. “Het laat ook zien dat blootstelling aan een foto van iets de ideeën die een kind over een object heeft, kan versterken zodat hij het beeld vasthoudt zelfs als het object verdwijnt: uit het oog is dus niet uit het hart.”

Het onderzoek is interessant voor elke ouder of verzorger die ooit een boek met foto’s of prenten bekeken heeft met een baby. “Deze resultaten suggereren dat baby’s ver voor hun eerste verjaardag en eerste woordjes in staat zijn om dingen over de echte wereld te leren aan de hand van een prentenboek, in ieder geval als die afbeeldingen heel realistisch zijn.”