Of we iemand geld toevertrouwen, hangt niet af van zijn reputatie, maar van de betrouwbaarheid van zijn gezicht. Dat blijkt uit onderzoek.

Wetenschappers van de Warwick Business School trekken die conclusie nadat ze een aantal experimenten uitvoerden. Met behulp van speciale software creëerden ze twintig paar gezichten. Zo’n paar bestond uit een gezicht dat heel betrouwbaar oogde en een gezicht dat er onbetrouwbaar uit zag.

Experiment
De proefpersonen kregen geld. Ze kregen daarna de gezichten te zien en moesten op basis van de foto’s beslissen aan wie ze het geld wilden geven. De hoeveelheid geld zou door de gekozen persoon belegd worden en sowieso verdriedubbelen. Het was vervolgens aan die persoon om te bepalen wat deze met de winst zou doen: deze delen met de proefpersoon of niet.

WIST U DAT…

…vrouwen die in het rood gekleed gaan meer geld kosten?

Resultaten
In het eerste experiment kozen dertien van de vijftien proefpersonen ervoor om hun geld aan een betrouwbaar gezicht te geven. In de tweede ronde kregen de proefpersonen niet alleen foto’s te zien, maar ook kregen ze extra informatie over de gezichten die ze zagen. Zo kregen ze bijvoorbeeld te horen of de mensen aan wie de gezichten toebehoorden eerder de winst gedeeld hadden of niet. Zelfs met die informatie bleken de mensen nog zes procent vaker voor het meest betrouwbare gezicht te gaan.

“De verleiding om vreemden te beoordelen op basis van hun gezicht is moeilijk te weerstaan,” zo verklaart onderzoeker Chris Olivola de resultaten. “Betrouwbaarheid is één van de belangrijkste kenmerken voor sociale en economische interacties. Het lijkt erop dat we nog steeds op ons instinct afgaan wanneer we bepalen of we iemand kunnen vertrouwen of niet.” Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad PLoS ONE.