Nieuw mondwater kan tandarts overbodig maken

Wetenschappers hebben een mondwater ontwikkeld dat vrijwel alle bacteriën die gaatjes veroorzaken, doodt.

Cariës, oftewel tandbederf, is een wereldwijd probleem en levert tandartsen jaarlijks vele consulten op. Dat is allemaal te wijten aan de bacterie Streptococcus mutans. Deze bacterie veroorzaakt tandbederf en leidt zo uiteindelijk tot bijvoorbeeld gaatjes.

Uitroeien
Maar wetenschappers van de UCLA School of Dentistry hebben nu een heel eenvoudige manier gevonden om met deze bacterie af te rekenen, zo is in het blad Caries Research te lezen. Ze ontwikkelden een mondwater en slaagden er zo in één keer spoelen in om vrijwel alle S. mutans uit te roeien.

…we bezoekjes aan de orthodontist waarschijnlijk te danken hebben aan de eerste boeren?

Slim
In het mondwater zit een stofje dat de bacteriën doodt. Maar dit is een heel slim stofje. In tegenstelling tot veel andere stoffen die bacteriën doden, rekent het stofje namelijk alleen af met de ‘kwaadaardige’ bacteriën en worden de goede bacteriën met rust gelaten.

Markt
De eerste klinische experimenten zijn achter de rug en goed verlopen. Meer experimenten volgen volgend jaar en uiteindelijk moet het dan niet al te lang duren voordat het mondwater wordt goedgekeurd en de markt kan gaan veroveren. Een producent van mondwater was al nauw betrokken bij dit onderzoek en daarmee lijkt de weg die het mondwater van het laboratorium naar de supermarkt af moet leggen korter te zijn geworden. En mogelijk heeft het onderzoek ook nog gevolgen voor andere takken van sport. Zo zouden andere ziektes ook bestreden kunnen worden door gebruik te maken van de techniek die ervoor zorgt dat alleen de slechte bacteriën worden aangevallen.

Volgens onderzoeker Wenyuan Shi ligt het in de lijn der verwachtingen dat het mondwater tandbederf binnen afzienbare tijd naar het verleden bonjourt. Als dat echt het geval is, heeft dat ongetwijfeld gevolgen voor de tandarts: het kan dan wel eens een uitstervend ras worden.

"New mouthwash targeting harmful bacteria may render tooth decay a thing of the past" - UCLA.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Eric (cc via Flickr.com).