Nieuw ontdekte schrikvogel had waarschijnlijk diepe stem

schedel

Wetenschappers hebben de uitstekend bewaard gebleven resten van een ons nog onbekende soort schrikvogel ontdekt. De resten kunnen ons zelfs meer vertellen over de stem van de vleesetende vogels.

De nieuwe soort schrikvogel heeft de naam Llallawavis scagliai gekregen. De vogel leefde ongeveer 3,5 miljoen jaar geleden in wat nu Argentinië was en moet zo’n 1,2 meter groot zijn geweest.

De resten van de schrikvogel Llallawavis scagliai. Afbeelding:  M. Taglioretti / F. Scaglia.
De resten van de schrikvogel Llallawavis scagliai. Afbeelding: M. Taglioretti / F. Scaglia.
90 procent
De resten van de vogel zijn zeer goed bewaard gebleven. Maar liefst 90 procent van het skelet van het dier is teruggevonden. En daarmee is het de meest complete schrikvogel die ooit is ontdekt.

Stem
Het skelet is zo compleet dat het onderzoekers zelfs een goed beeld geeft van onder meer het strottenhoofd, het deel van de schedel waarin geluid werd verwerkt, de luchtpijp en het gehemelte. Op basis van die informatie kunnen onderzoekers nu onder meer iets zeggen over hoe de geluiden die deze vogels konden horen en maken. Zo suggereert het skelet dat de schrikvogel met name lage geluiden opving. Waarschijnlijk maakten ze zelf dan ook alleen lage geluiden.

Schrikvogels waren vleesetende vogels die tot wel drie meter groot konden worden en niet in staat waren om te vliegen. Ze waren uitgerust met lange, puntige snavels. Het waren geduchte roofdieren in Zuid-Amerika. Dat er nu een nieuwe soort schrikvogel is ontdekt, suggereert bovendien dat de diversiteit onder de schrikvogels veel groter was dan gedacht.

"Exceptionally preserved fossil gives voice to ancient terror bird" - Vertpaleo.org