Nieuw superroofdier uit de prehistorie ontdekt

reptiel

Wetenschappers hebben de resten van een totnogtoe onbekend superroofdier uit de prehistorie ontdekt. Het reptiel is in de verte nog familie van de moderne krokodil en zou zo’n 165 miljoen jaar geleden hebben geleefd.

De resten van de nieuwe diersoort werden al aan het begin van de negentiende eeuw nabij Peterborough (Groot-Brittannië) teruggevonden en lagen al meer dan honderd jaar in een museum in Glasgow opgeslagen. Wetenschappers hebben de resten nu onder de loep genomen en concluderen dat het om een nieuwe diersoort gaat: Tyrannoneustes lythrodectikos.

De nieuwe diersoort behoort tot een groep krokodillen die doen denken aan de dolfijn. Toch zijn er ook wel verschillen. T. lythrodectikos was bijvoorbeeld een echt roofdier, zo getuige zijn kop. De tanden van het dier waren puntig en zijn kaken konden heel ver open. Waarschijnlijk joeg de krokodilachtige dan ook op grote prooien.

Onderzoekers zijn heel blij met de ontdekking van T. lythrodectikos. Het exemplaar lijkt namelijk de missende link te zijn tussen waterkrokodillen die op kleine prooien joegen en krokodillen die lijken op de orka’s van vandaag de dag en op grote prooien joegen. “Het is fijn om een diersoort dat al meer dan 100 jaar niet onderzocht is te classificeren en het het is dubbel zo fijn om te ontdekken dat deze ontdekking ons begrip van de evolutie van zeereptielen verbetert,” vertelt onderzoeker Mark Young. Het volledige onderzoek naar dit nieuwe reptiel is terug te vinden in het blad Journal of Systematic Palaeontology.

"Bones reveal prehistoric ocean predator" - Ed.ac.uk
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Dmitry Bogdanov / University of Edinburgh.