Nieuw vaccin pakt prostaatkanker aan

Wetenschappers hebben een vaccin ontwikkeld dat prostaatkanker – in ieder geval onder muizen – kan genezen.

De onderzoekers namen DNA van gezonde cellen uit de prostaat en verwerkten deze in een virus. Vervolgens werden de muizen met het virus besmet.

Immuunsysteem
Het DNA uit de prostaat zorgde ervoor dat het virus antigenen aan ging maken: deze stofjes maken het immuunsysteem wakker en zorgen ervoor dat deze het virus aan gaat pakken. Maar het immuunsysteem merkte niet alleen het virus op: ook de eerder onopgemerkt gebleven kankercellen werden nu waargenomen. Het immuunsysteem ging de kankercellen aanvallen, zonder dat gezond weefsel daarbij beschadigd werd. Het resultaat mag er zijn: na negen injecties met het vaccin was 80 procent van alle muizen kankervrij.

Geduld
Onderzoekers zijn in hun nopjes met de vondst, maar wijzen erop dat toepassing ervan onder mensen nog niet aan de orde is. Klinische experimenten kunnen nog wel eens jaren op zich laten wachten.

Wetenschappers zijn het er wel over eens dat gezond DNA iets kan betekenen voor kankerpatiënten. En niet allen voor mensen met prostaatkanker: ook andere soorten kanker zouden door een vaccin met gezond DNA kunnen worden aangepakt.

Bovenstaande foto is gemaakt door Thomas Weidenhaupt (cc via Flickr.com).