Nieuwe coating beschermt banaan tegen tand des tijds

Elke liefhebber van bananen kent de zwakke plek van het fruit: in no-time zijn de kromme vruchten overrijp en dus rijp voor de prullenbak. Maar wetenschappers denken daar nu iets tegen gevonden te hebben: een coating die de rijping van de bananen tegengaat.

Bananen ‘ademen’: ze halen via hun schil zuurstof binnen en laten koolstofdioxide los. Hoe meer een banaan ademhaalt, hoe sneller deze rijp wordt. En ook nadat bananen geplukt zijn, blijven ze ‘ademen’. Het vruchtvlees van de banaan laat een chemisch stofje los dat ervoor zorgt dat deze nog sneller gaat ademhalen: een actie die nodig is om het vruchtvlees die zoete bananensmaak mee te geven. Helaas weet de banaan niet wanneer hij moet stoppen en blijft deze ademhalen. Ook als het vruchtvlees al zoet genoeg is. Op een gegeven moment wordt het vruchtvlees te zoet en papperig. Bacteriën op de bananenschil gaan dan steeds beter gedijen en zorgen ervoor dat de banaan gaat rotten.

Chitosan
De onderzoekers bedachten dat een coating met chitosan misschien wonderen kon verrichten. Chitosan zit in de schelpen van bijvoorbeeld krabben en doodt bacteriën die ervoor kunnen zorgen dat fruit gaat rotten. “Wij ontdekten dat het met een chitosan-aerogel inspuiten van groene bananen ervoor zorgt dat ze tot twaalf dagen lang vers blijven,” vertelt onderzoeker Xihong Li. “Zodra bananen beginnen te rijpen, worden ze snel geel en zacht en dan gaan ze rotten. Wij hebben een manier bedacht om bananen gedurende langere tijd groen te houden en het rijpingsproces te vertragen.”

…groente en fruit stoppen met roken mogelijk makkelijker kunnen maken?

Langzamer ademen
De coating met chitosan zorgt ervoor dat bananen langzamer gaan ademhalen en bacteriën die de banaan laten rotten, worden gedood. Het resultaat: bananen zijn opeens bijna twee weken houdbaar.

De liefhebber van bananen kan ongetwijfeld niet wachten tot de coating op de markt komt. Toch moet u nog even geduld hebben. Eén van de stofjes in de coating wordt op dit moment nog niet op grote schaal en commercieel geproduceerd en gebruikt. De onderzoekers hopen dat ingrediënt te kunnen vervangen door een stof die wel op korte termijn al kan worden gebruikt. Als dat lukt zou de coating niet al te lang meer op zich laten wachten.

"Good News for Banana Lovers: Help May Be On the Way to Slow That Rapid Over-Ripening" - American Chemical Society (via Sciencedaily.com).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Fernando Stankuns (cc via Flickr.com).