Des te heter een zonnecel wordt, des te minder efficiënt zet deze cel zonlicht om in elektriciteit. Wetenschappers van de Stanford hebben een transparante coating ontwikkeld, die de zonnecellen koel houdt.

Professor Shanhui Fan en zijn collega’s hebben de nieuwe methode gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences. De transparante dunne laag is gemaakt van silicium. Een unieke patroon in deze laag zorgt ervoor dat hitte (van infraroodstraling) wordt gereflecteerd, terwijl zonlicht doorgelaten wordt.

De wetenschappers hebben de coating aangebracht op een zonnecel en vervolgens een experiment uitgevoerd op het dak van de Stanford universiteit. Dankzij de coating was de zonnecel ruim 30 graden Celsius koeler. Voor een standaard zonnecel – met een efficiëntie van ongeveer twintig procent – zou een temperatuurverlaging van 30 graden de absolute efficiëntie met één procent verhogen.

Volgens de onderzoekers werkt de nieuwe laag het beste in droge, onbewolkte gebieden. Overigens is dit ook de plek waar het vaakst grote zonnepanelen worden geplaatst. Fan en zijn collega’s denken dat deze laag op grote schaal geproduceerd kan worden. Overigens vermoeden zij dat er de komende tijd nog meer nieuwe technieken worden bedacht om zonnepanelen efficiënter te maken.

Koele auto
Wist je trouwens dat de laag ook gebruikt kan worden voor auto’s? Stel, je wil graag een zwarte auto kopen, maar je wil tevens een koele auto, dan is deze laag de ideale oplossing. De transparante laag houdt warmte tegen, terwijl de kleur van de auto zwart blijft.

Bezig bijtje
Onderzoeker Shanhui Fan is trouwens goed bezig. Vorig jaar ontwikkelde hij met zijn collega’s Aaswatch Raman en Linxiao Zhu een materiaal dat warmte van infraroodstraling de ruimte in stuurt zonder dat het onze atmosfeer opwarmt. In 2011 publiceerde Fan een paper over grote spoelen in de weg, die elektrische auto’s – al rijdende – moeten opladen. Fan berekende dat spoelen bij grote snelheid voldoende energie kunnen overbrengen om een auto draaiende te houden.