Nieuwe dieetpil fopt het lichaam en stopt gewichtstoename

Wetenschappers hebben een wel heel effectieve dieetpil ontwikkeld. De pil laat je lichaam denken dat het een volledige maaltijd verorberd heeft, waarop je lijf vet gaat verbranden. De pil kan zo gewichtstoename stoppen en cholesterol verlagen.

“De pil is eigenlijk een denkbeeldige maaltijd,” legt onderzoeker Ronald Evans uit. “Het geeft dezelfde signalen af die normaal ontstaan als je heel veel voedsel eet, dus gaat het lichaam ruimte maken om dat voedsel op te ruimen.” Maar in werkelijkheid volgt er geen caloriebom en dus val je af.

Eiwit
Het onderzoek van Evans en zijn collega’s startte bijna twintig jaar geleden toen ze een eiwit gingen bestuderen dat actief wordt wanneer we beginnen met eten. Het eiwit bereidt ons lichaam dan voor op het voedsel dat binnen gaat komen. Zo zorgt het dat er zuren worden geproduceerd die het voedsel kunnen helpen verteren, maar ook dat het bloedsuikerniveau verandert en dat het lichaam wat vet gaat verbranden om ruimte te maken voor het voedsel.

De pil
Farmaceutische bedrijven die obesitas, diabetes, leverziekten en andere stofwisselingsziekten aan willen pakken, hebben reeds medicijnen ontwikkeld die dit eiwit – en de reeks stofwisselingsprocessen die het in gang zet – activeren. Maar die medicijnen hebben invloed op verschillende organen en hebben bovendien bijwerkingen. Evans vroeg zich af of het mogelijk was om het betreffende eiwit alleen in de darmen – in plaats van in de darmen, lever, nieren en bijnieren – te activeren. En ja, dat kan, zo bewijst de nieuwe dieetpil die Evans en zijn collega’s nu presenteren. De pil lost niet op in het bloed, maar blijft in de darmen waardoor er minder bijwerkingen zijn en het stofje bovendien beter in staat is om gewichtstoename een halt toe te roepen.

De wetenschappers hebben inmiddels al druk met de pil geëxperimenteerd. Ze verzamelden een aantal muizen met overgewicht en gaven ze vijf weken lang elke dag de dieetpil. De muizen kwamen niet langer aan, raakten vet kwijt en hadden een lager bloedsuiker- en cholesterolniveau dan een controlegroep bestaande uit onbehandelde muizen met obesitas. Bovendien steeg de lichaamstemperatuur van de behandelde muizen, wat erop wijst dat hun stofwisseling er een tandje bij doet.

De onderzoekers zijn momenteel bezig met het opzetten van een klinisch onderzoek onder menselijke proefpersonen. Daaruit moet blijken of de dieetpil net zo effectief is. Ook zal onderzocht moeten worden of de pil veilig is.

De onderzoekers benadrukken dat de pil niet alle problemen van mensen met obesitas in één klap oplost. Idealiter zal men de pil in combinatie met veranderingen in levensstijl en dieet moeten gebruiken om daadwerkelijk af te vallen.

""Imaginary meal" tricks the body into losing weight" - Salk.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Salk Institute for Biological Studies.