Nieuwe dinosaurussoort is fout experiment

Wetenschappers hebben een nieuwe dinosaurussoort ontdekt. De soort is waarschijnlijk een foutgelopen experiment van Moeder Natuur.

Het dier heeft de naam Daemonosaurus chauliodus gekregen en leefde zo’n 205 miljoen jaar geleden. Het dier maakt deel uit van de theropoda en is daarmee een voorloper van de vleesetende dinosaurussen zoals de T. rex.

Evolutie
Maar het is twijfelachtig of het dier veel heeft bijgedragen aan de evolutie van de dino’s. Het dier heeft een korte snuit en heel aparte tanden en lijkt eigenlijk in niets op de dinosaurussen die na hem komen. Dat wijst erop dat het dier een doodlopende tak aan de stamboom van de dino’s vertegenwoordigt. “Het lijkt erop dat de Daemonosaurus c. een lijn vertegenwoordigt die niet doorliep tot in het late Mesozoïcum,” legt onderzoeker Hans-Dieter Sues uit.

…wetenschappers onlangs een dinosaurus met machtige dijen hebben ontdekt?

Sterk
Het dier zou goed in staat zijn geweest om een prooi te doden. De tanden zijn sterk, net als de kaken. De onderzoekers hebben alleen de kop van de dinosaurus teruggevonden en weten dus niet precies hoe groot het dier was. Maar waarschijnlijk had hij een lengte van zo’n anderhalve meter en was hij qua hoogte vergelijkbaar met een grote hond.

De vondst laat zien dat theropoda gedurende hun ontwikkeling flink experimenteerden met de vorm van hun schedels. Zo nu en dan was het raak en bood zo’n schedel de gelegenheid om in een niche te kruipen en te overleven. Maar soms ging het ook fout en liep het experiment op niets uit.

Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Proceedings of the Royal Society B. De rechten op bovenstaande afbeelding behoren toe aan Jeffrey W. Martz.