Baby-dinosaurus ontdekt in China

Dinosaurus
In het noordwesten van China is een nieuwe dinosaurussoort ontdekt. Het gaat om een vleesetende dinosaurus uit het tijdperk Malm. Uit onderzoek naar het fossiel blijkt dat het dier nog geen één jaar was.

De vondst werd in 2006 gedaan door James Clark, werkzaam aan de George Washington University. De bioloog vond in eerste instantie een stuk fossiel van een been. Toen hij verder zocht, stuitte hij op de schedel. De Theropoda, de benaming voor een vleesetende tweevoetige dinosaurus, was een meter lang en woog slechts 1,36 kilo. Dit betekent echter niet dat de soort klein was; het dier was nog jong toen het stierf.

De nieuwe soort is vernoemd naar de Drakenkoning in het Chinese Epos ‘De reis naar het Westen’: Aorun zhaoi. De dinosaurus leefde 161 miljoen jaar geleden, in het tijdperk Malm (het Laat-Jura). Aorun had een reeks kleine tanden waarmee deze hoogstwaarschijnlijk hagedissen en kleine verwanten van de hedendaagse krokodillen en zoogdieren at.

Het onderzoek naar Aorun is gepubliceerd in het Journal of Systematic Palaeontology.

"George Washington University Biologist Discovers New Dinosaur in China" - mediarelations.gwu.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door James Clark, George Washington University (cc via mediarelations.gwu.edu).