Loop je al lang met een goed voornemen rond, maar komt het maar niet van de grond? Weet je wat jij nodig hebt? De start van een nieuw jaar!

Onderzoekers trekken die conclusie in een recent verschenen paper. Ze baseren zich op verschillende experimenten. Tijdens één zo’n experiment moesten 165 proefpersonen een goed voornemen bedenken dat ze op korte termijn wel eens zouden willen najagen. Vervolgens kregen ze het aanbod om een mail te ontvangen over hun goede voornemen, met daarin tevens tips om dat goede voornemen na te jagen. De proefpersonen mochten zelf een datum kiezen waarop ze die mail wilden ontvangen. Die datum moest wel tussen 18 maart (een dinsdag) en 24 maart (een maandag) liggen. De helft van de proefpersonen werd er tevens op gewezen dat 20 maart de eerste dag van de lente was. De proefpersonen die wisten dat 20 maart de eerste dag van de lente was, kozen er 3,5 keer vaker voor om op die dag met hun goede voornemen te starten van proefpersonen die daar niet op gewezen waren.

Nieuwe periode
Mensen zijn dus geneigd om een goed voornemen na te gaan jagen op een datum die een nieuwe periode inluidt, zo stellen de onderzoekers. Ze kunnen dat wel verklaren. Mensen zijn gemotiveerder om hun doelen na te streven, wanneer ze het gevoel hebben dat hun fouten of mislukkingen achter zich liggen en het succes voor ze ligt. En de start van een nieuwe periode – bijvoorbeeld de lente of een nieuw kalenderjaar – zijn van die momenten waarop mensen het gemakkelijker vinden om zich te distantiëren van die oude ‘foute’ ik en zich te richten op hun toekomstige succesvolle ik.

Serieus effect
De onderzoekers noemen dat “The Fresh Start Effect”. En dat effect heeft een serieuze invloed op het gedrag van mensen, zo tonen ze aan. Ze analyseerden daartoe het online zoekgedrag van mensen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen niet alleen rond Nieuwjaarsdag veel zochten op het woord “dieet” maar dat ook aanzienlijk vaker deden aan het begin van een nieuwe week, nieuwe maand en de dag na een nationale feestdag. Datzelfde effect zagen de onderzoekers toen ze keken naar de data waarop mensen naar een fitnesscentrum gingen. Het aantal bezoeken aan het fitnesscentrum nam flink toe kort na de start van een nieuwe periode, bijvoorbeeld het begin van een nieuwe week of na een verjaardag.

Heb je zelf ook al jaren een goed voornemen dat je graag wilt najagen? Bijvoorbeeld stoppen met roken? Of een paar kilo afvallen? Of gezonder gaan eten? Dit onderzoek suggereert dat je sterker geneigd bent om die doelen werkelijkheid te laten worden als je start op de eerste dag van een nieuwe periode. 1 januari bijvoorbeeld. En lukt dat niet? Dan begin je toch gewoon de eerste dag van de volgende werkweek? Of de eerste dag van de lente? Want dat is het goede nieuws dat in dit onderzoek doorklinkt. “De overvloed aan mogelijkheden om door het jaar heen met een schone lei te beginnen, biedt mensen kansen om te proberen zichzelf te veranderen, dus zelfs al lukt dat de eerste keer niet, dan kan het zijn dat ze daar uiteindelijk toch wel in slagen,” zo stellen de onderzoekers.