Het Canadese bedrijf Etalim is erin geslaagd om een motor te ontwikkelen die net zo efficiënt energie opwekt als een brandstofcel, maar niet meer kost dan een verbrandingsmotor. Het apparaat is gebaseerd op een heteluchtmotor, waarbij gassen (meestal helium) worden verwarmd en afgekoeld, en maakt daarnaast gebruik van geluidsgolven.

Een traditionele heteluchtmotor (zie foto rechts) werkt als volgt: de motor schuift lucht heen en weer tussen een hete en een koude ruimte. In de hete ruimte zetten de gassen uit om vervolgens in de koude ruimte af te koelen en te krimpen. De vrij bewegende verplaatser zet de zuiger in werking en kan een generator aandrijven.

Een probleem met heteluchtmotoren is dat er erg veel druk en een hoge temperatuur nodig is om te zorgen voor een hoge efficiëntie. Daarom hebben de medewerkers van Etalim een heteluchtmotor aangepast om te zorgen dat dit apparaat hoge temperaturen en een hoge druk aankan. Zo is de zuiger vervangen door een metalen plaat. Wanneer helium aan de bovenkant van de metalen plaat wordt verhit, dan worden de geluidsgolven door het gas versterkt, waardoor de plaat vibreert. Een metalen middenrif duwt een drijfas naar beneden. Deze drijfas is bevestigd aan een wisselstroomdynamo, waardoor energie wordt opgewekt.

WIST U DAT…

…wetenschappers er onlangs in geslaagd zijn om warmte op zeer efficiënte wijze om te zetten in energie?

Theoretisch gezien heeft de motor een efficiëntie van 40 procent. Naar verwachting bouwt het bedrijf deze lente een prototype met een efficiëntie van 20 tot 30 procent en een temperatuur van 500 graden Celsius. Om het doel van 40 procent te bereiken is een temperatuur van 700 graden Celsius nodig. Etalim verwacht dat deze versie in 2012 af is. Op lange termijn is het doel zelfs 50 procent efficiëntie bereiken, maar dan moet de temperatuur verhoogd worden naar 1.000 graden!

Etalim verwacht de motor te kunnen ontwikkelen voor de prijs van 1 dollar per watt. Op lange termijn is 15 cent per watt haalbaar, waardoor de motor goedkoper is dan een traditionele verbrandingsmotor. Wellicht treffen we de heteluchtmotor van Etalim binnen niet al te lange tijd in onze auto aan?