Nieuwe kever vernoemd naar Star Wars-personage

Wetenschappers hebben een nieuw soort snuitkever gevonden, namelijk de Trigonopterus chewbacca. De kever heeft opvallende schubben, waardoor het diertje is vernoemd naar Han Solo’s loyale vriend: Chewbacca.

De nieuwe snuitkever wordt genoemd in een paper in het wetenschappelijke vakblad ZooKeys. Een internationaal team van wetenschappers vroeg zich af waarom er nog nooit een snuitkever van het geslacht Trigonopterus is gevonden op Nieuw-Brittannië, een eiland van Papoea-Nieuw-Guinea. De onderzoekers reisden af naar het eiland en snuffelden tien dagen lang door bladeren. Uiteindelijk vonden zij achttien snuitkevers van vier nieuwe soorten, waaronder de Trigonopterus chewbacca.

Chewbacca ziet er misschien indrukwekkend uit, maar dat geldt niet voor dit kevertje. Het dier is slechts drie millimeter lang. Kortom: wanneer je de kever in het echt tegenkomt, zie je deze waarschijnlijk niet eens! Onder de microscoop is het een ander verhaal. Dan lijkt de Trigonopterus chewbacca een eng monster met dikke, harige poten en een zwart lichaam.

De auteurs concluderen dat de kever Nieuw-Brittannië vaker heeft gekoloniseerd, minstens vier keer in het verleden. “Dit leiden we af uit de grootte, het bergachtige terrein en de tropische vegetatie op Nieuw-Brittannië”, schrijven de onderzoekers. “Waarschijnlijk hebben de kevers van het geslacht Trigonopterus zich lokaal aangepast aan de omgeving, maar dit moeten we verder uitzoeken.”

Trigonopterus chewbacca