Nieuwe octopussoorten ontdekt

Wetenschappers hebben in de wateren rondom Antarctica vier nieuwe soorten octopussen ontdekt. Ook stuitten ze op twee nieuwe soorten octopusgif. De onderzoekers waren op Antarctica om gif van octopussen af te tappen voor medisch onderzoek.

Hieronder is één van de nieuwe soorten te zien. Het dier heeft een zeer ruwe huid.

Foto: Brian Fry

Het onderzoek naar gif van octopussen wordt geleid door Bryan Fry. Hij hoopt samen met zijn collega’s meer te weten te komen over de werking van het gif. Wetenschappers zijn er sinds kort

achter dat het gif van octopussen uniek is en vermoeden dat het gebruikt kan worden tegen allergieën, kanker en pijn.

Koud
De octopussen in kwestie leven in de wateren rondom Antarctica. Het is daar zeer koud. Normaalgesproken zou gif bij deze temperaturen niet actief zijn, maar deze octopussen beschikken over een enzym dat het gif werkende houdt. “De volgende stap is uitvinden wat voor biochemische trucjes ze gebruiken,” meent Fry.

Gif
Tijdens het onderzoek stuitten de onderzoekers ook nog eens op twee onbekende soorten octopusgif. “Onder de ontdekkingen zijn ook hele kleine proteïnen in het gif die fascinerende functies hebben. Dat kan handig zijn voor het ontwikkelen van medicijnen.”

Verschillen
Fry heeft in iets meer dan zes weken tijd 203 octopussen verzameld en met name hun giffen bestudeerd. “Dit zijn gifsoorten die nog nooit onderzocht zijn. Er zijn minieme verschillen die het mogelijk maken dat deze stoffen werken en we weten nog steeds niet wat dat voor verschillen zijn. Daarom leggen we dit octopussengif naast dat van andere soorten zoals de tropische blauwgeringde octopus.”

Dit onderzoek sluit naadloos aan op een eerdere studie van Fry; vorig jaar concludeerde hij dat alle octopussen in meer of mindere mate giftig zijn.