Nieuwe rijst produceert weinig methaan en voedt meer monden

rijst

Wetenschappers hebben een nieuw type rijst geproduceerd. Deze genetisch gemodificeerde rijst bevat het DNA van gerst en stoot minder dan 1% methaan uit.

Sinds de Industriële Revolutie warmt de aarde op, voornamelijk door de verhoogde uitstoot van vervuilende stoffen. Maar ook methaan is voor een groot deel verantwoordelijk. Rijstvelden zijn plekken waar veel methaanproducerende microben leven, omdat de rijstvelden vochtig zijn en er weinig zuurstof is.

Nu is het mogelijk om een drainagesysteem aan te leggen, waardoor de grond zuurstofrijker wordt, maar dit heeft negatieve gevolgen voor de productie. Het is makkelijker om het zaadje genetisch aan te passen.

Rijstzaadje met meer zetmeel
Dit hebben wetenschappers nu gedaan. Dankzij het DNA van gerst is de hoeveelheid zetmeel in de genetisch aangepaste rijstzaadjes hoger dan in normale rijstzaadjes. Zetmeel houdt koolstof vast, waardoor koolstof niet in de rijstvelden terechtkomt en beschikbaar is voor microben.

Uit eerste testen blijkt dat er minder methaanproducerende microben aanwezig zijn op rijstvelden waar dit nieuwe type rijst wordt geproduceerd. De rijstplanten stoten 0,3% tot 10% methaan uit, afhankelijk van het seizoen. De uitstoot is lager bij warm weer. Dit is goed nieuws, aangezien onze planeet opwarmt.

Wapen tegen honger
Daar blijft het niet bij. De nieuwe rijstsoort kan ook meer monden voeden. Voor de genetische aanpassing hadden de droge rijstkorrels van een gemiddelde plant een gewicht van 16 gram. Dit schoot na de genetische aanpassing omhoog naar 24 gram. De genetisch gemodificeerde rijst is dus een oplossing voor hongersnoden, die ontstaan door klimaatverandering en overbevolking.

Chinees verbod
De grootste uitdaging is om ervoor te zorgen dat mensen deze nieuwe rijst gaan verbouwen en eten. Zo is het in China verboden om genetisch gemodificeerde rijst te verbouwen. Wetenschappers gaan uitzoeken of er overeenkomstige transcriptiefactoren aanwezig zijn in de rijstzaadjes, waardoor zij geen gebruik hoeven te maken van het DNA van gerst.