Worden de juf en meester overbodig? Het lijkt er wel op: een nieuw computerprogramma doet (deels) wat onderwijzers doen.

Het programma heet ‘AutoTutor‘ en kan in ieder geval een belangrijk deel van het werk van juffen en meesters overnemen. Zo is het programma in staat om met behulp van een aantal vragen vast te stellen hoeveel leerlingen weten. Ook kan het programma antwoorden op die vragen analyseren, misvattingen opmerken en corrigeren en vragen van leerlingen beantwoorden.

Conversatie
‘AutoTutor’ is een intelligent programma dat studenten door middel van conversaties onderwijst. Zo leert het leerlingen bijvoorbeeld om kritisch te denken. Dat is binnenkort te lezen in een speciale uitgave van ACM Transactions on Interactive Intelligent Systems.

WIST U DAT…

…wetenschappers zichzelf onlangs overbodig hebben gemaakt?

Gevoelens
Maar daar blijft het niet bij. Naast ‘AutoTutor‘ is er namelijk ook ‘Affective AutoTutor‘. En in dit programma is zelfs ruimte voor gevoelens. ‘Affective AutoTutor‘ kan door gezichtsuitdrukkingen en lichaamshouding te analyseren, vaststellen hoe de student zich voelt. Is de leerling gefrustreerd? Of verveelt hij of zij zich? Het programma weet het en doet er vervolgens alles aan om negatieve emoties in te dammen.

De programma’s zijn inmiddels al uitgebreid getest. En de resultaten zijn hoopgevend. Zo blijken studenten dankzij de programma’s ook daadwerkelijk hogere cijfers te behalen. De vooruitgang die ze boeken, is bijna net zo groot als wanneer een menselijke tutor met veel ervaring ze één op één zou helpen.