Nieuwe soort haai ontdekt

Wetenschappers troffen de chocoladebruine kathaai met witte vlekken bij de Galapagoseilanden aan.

De haai is tussen de 30 en 45 centimeter lang en leeft op flinke diepte: onderzoekers ontdekten de dieren op zo’n 460 tot 580 meter diepte. De haai heeft de naam Bythaelurus giddingsi gekregen.

Uniek
De haai is bruin van kleur en heeft witte vlekken. Het lijkt erop dat die vlekken bij elk individu weer op een andere plaats zitten, zo is in het blad Zootaxa te lezen.

De nieuwe haai. Foto: McCosker JE, Long DJ, Baldwin CC. 2012. Description of a new species of deepwater catshark, Bythaelurus giddingsi sp. nov., from the Galapagos Islands (Chondrichthyes: Carcharhiniformes: Scyliorhinidae). Zootaxa 3221: 48-59.

Bedreigd
De onderzoekers zijn heel blij met hun vondst. “De ontdekking van een nieuwe soort is altijd interessant, zeker in deze tijd waarin haaien onder enorme druk van de mens staan,” vertelt onderzoeker John McCosker. De intensieve jacht op haaien zorgt ervoor dat hun aantallen rap teruglopen. En daardoor raken ook de ecosystemen – die door haaien geregeerd worden – van slag.

Het is niet helemaal duidelijk hoe de nieuwe kathaai er voorstaat. Van visnetten heeft het dier waarschijnlijk weinig te vrezen: daarvoor zwemt de haai te diep. Toch durven de onderzoekers niet te stellen dat B. giddingsi veilig is. Voor zover bekend komt de haai enkel rondom de Galapagoseilanden voor. Dat betekent dat het dier een klein leefgebied heeft en dus is het heel aannemelijk dat ook het aantal exemplaren klein is. Dat zou de kathaai kwetsbaar kunnen maken.

"New species of deep-sea catshark described from the Galapagos" - Calacademy.org
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig uit het blad Zootaxa - McCosker JE, Long DJ, Baldwin CC. 2012. Description of a new species of deepwater catshark, Bythaelurus giddingsi sp. nov., from the Galapagos Islands (Chondrichthyes: Carcharhiniformes: Scyliorhinidae). Zootaxa 3221: 48-59.