Nieuwe soort vleeseter ontdekt

Wetenschappers hebben op Madagaskar een nieuw soort zoogdier ontdekt. Dat meldt National Geographic. Het gaat om een vleesetend dier ter grootte van een kat. Het dier heeft de naam Durrel’s vontsira gekregen en lijkt nog het meest op een pluizige fret of mangoest. Hoelang de soort nog meegaat, is onbekend: het lijkt erop dat deze ernstig wordt bedreigd.

De vondst is extra bijzonder, omdat het voor het eerst in 24 jaar tijd is dat onderzoekers een zoogdier dat vlees eet, ontdekken. De wetenschappers zijn dan ook bijzonder in hun nopjes met de ontdekking.

Kreeft
De Durrel’s vontsira heeft robuuste tanden en klauwen die waarschijnlijk zijn aangepast op een leven nabij water. De onderzoekers vermoeden dat de D. vontsira leeft van weekdieren en kreeftachtigen.

Foto: Durrell Wildlife Conservation Trust
Nieuw
De eerste Durrel’s vontira werd in 2004 in het Alaotra-meer op Madagaskar waargenomen. In de jaren daarop kwamen de onderzoekers nog drie beestjes tegen. Twee daarvan werden gevangen en bestudeerd. Op basis van dat onderzoek kunnen de wetenschappers met zekerheid concluderen dat het om een nieuwe soort gaat.

Vale fuut
Opvallend genoeg werd de nieuwe soort ontdekt op de plaats waar in 1989 voor het laatst een vale fuut werd gezien. De fuut kwam alleen op Madagaskar voor en is inmiddels uitgestorven. “De vale fuut was wereldwijd de laatste soort die uitstierf,” vertelt onderzoeker Frank Hawkins. “Binnen 45 meter van de plaats waar de laatste vale fuut werd gezien, vonden we een ander organisme dat we nog niet kenden.”

Het wordt nog ironischer nu blijkt dat de pas ontdekte soort waarschijnlijk zelf ook ernstig bedreigd wordt. “Het is moeilijk voor te stellen dat er nog meer dan vijftig (D. vontira, red.) hier leven.” Het leefgebied van het dier wordt stukje bij beetje door boeren ingenomen. Ook dieren die van oorsprong niet in het gebied voorkomen, maar daar nu wel leven – bijvoorbeeld vissoorten uit Azië – vormen een bedreiging.

"Pictures: "Scruffy" New Carnivorous Mammal Found" - News.nationalgeographic.com