Nieuwe supernova laat zich zien

Een pas ontdekte supernova wordt de komende dagen steeds helderder en is binnenkort mogelijk met een verrekijker waar te nemen.

Vorige week ontdekten astronomen dat de betreffende ster was getransformeerd tot een supernova. De explosie vond op zo’n 25 miljoen lichtjaar van de aarde plaats.

Helderder
De nieuwe supernova wordt op dit moment steeds helderder en zou de komende dagen met behulp van kleine telescopen of mogelijk een zeer goede verrekijker waarneembaar moeten zijn. De onderzoekers verwachten niet dat de supernova met het blote oog zichtbaar zal zijn. Wie de supernova wil zien, kan beter nog even geduld hebben en het begin september – als de geëxplodeerde ster weer wat helderder is geworden – proberen.

Witte dwerg
De nieuwe supernova heeft de naam PTF11kly gekregen. Het is een zogenoemde Type Ia, oftewel een geëxplodeerde witte dwerg. De laatste keer dat een supernova van dit type zo relatief dichtbij voorkwam en waar te nemen was, was zo’n 25 jaar geleden.

De foto's hierboven zijn op drie opeenvolgende avonden gemaakt en laten zien dat de supernova steeds helderder wordt. Foto: Berkely Lab.

De supernova werd zeer kort na de explosie ontdekt. En dat is heel bijzonder: het is mogelijk de jongste supernova die wetenschappers ooit hebben waargenomen. Hopelijk stelt het de onderzoekers in staat om een beter beeld te krijgen van de supernova en het ontstaan ervan.

"Exploding star coming to a telescope near you" - Newscientist.com
"Berkeley Scientists Discover an “Instant Cosmic Classic” Supernova" - LBL.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door BJ Fulton / LCOGT (via UCSB.edu).