Nieuwe T. rex gevonden in de Amerikaanse staat Montana

Paleontologen van de universiteit van Washington hebben een nieuwe Tyrannosaurus rex gevonden in het noorden van de Amerikaanse staat Montana. De onderzoekers schatten dat 20% van het dier intact is gebleven.

De belangrijkste vondst is een bijna complete schedel. Daarnaast troffen paleontologen wervels, ribben, heupen en de onderkaak van de dinosaurus aan. Onderzoekers Jason Love en Luke Tufts ontdekten de grote botten van de carnivoor en wisten al snel dat het een T. rex was.

Turfts-Love-Rex
De nieuwe T. rex heet ‘Turfts-Love-Rex’, vernoemd naar de twee vrijwilligers die het dier hebben gevonden. Deze dino leefde 66 miljoen jaar geleden in Montana en at andere dino’s als de Edmontosaurus en de Triceratops. In het gefossiliseerde poep van de T. rex zijn namelijk vermalen botten van deze dino’s aangetroffen. In vergelijking met de grootste T. rex ooit is Turfts-Love-Rex iets kleiner, maar het scheelt niet veel.

De schedel van de T. rex wordt opgegraven door de vrijwilligers.
De tand van een T. rex duikt op.

In de top 25
20% compleet lijkt niet veel, maar voor een T. rex is dit wel zo. Er zijn slechts 25 Tyrannosaurus rex-fossielen gevonden die net zo compleet of completer zijn dan het fossiel van Turfts-Love-Rex. Daarnaast zijn er slechts vijftien vrijwel complete schedels van T. rex bekend, waar de schedel van Turts-Love-Rex er één van is.

Oog in oog met een T. rex
De Tyrannosaurus rex was één van de grootste vleesetende dinosaurussen die ooit op aarde rondliepen. Deze reus kon wel elf tot veertien meter lang worden: van kop tot staart. Volgende maand is een echt skelet van de Tyrannosaurus rex te zien bij Naturalis in Leiden. Je kunt dan van dichtbij ervaren hoe groot deze dino echt was.